AMSTERDAM - Claudia de Breij heeft een diep dal achter zich. Een slepende echtscheiding en een zware buikoperatie hadden de 36-jarige cabaretière volledig uit het veld geslagen en haar gedwongen enkele shows af te zeggen.

Althans, dat is wat verschillende media beweren. Volgens de Breij, die zich opmaakt voor twee avonden in Carré (12 en 13 december) was er vrij weinig aan de hand, vertelt ze aan NU.nl.

"Ik zal niet liegen, het was een pittig jaar. Maar ik was boven alles gewoon mijn stem kwijt en had griep. Ik heb vier shows afgezegd en Albert Verlinde (presentator RTL Boulevard, red.) brengt het alsof je half dood bent. Alles lijkt groter in de media."

Scheiding

Toch gebruikte de Breij diezelfde media om te verkondigen dat ze er weer helemaal bovenop was. In RTL Boulevard sprak ze over de scheiding van Conny Kraaijeveld, met wie ze samen een zoon van drie heeft. Het huwelijk zou in een vriendschap zijn gestrand.

"Dat is een lekkere simplificatie waar iedereen gelukkig mee is", zegt de Breij die haar haat-/liefdeverhouding met het programma niet onder stoelen of banken steekt.

"Mensen kijken naar RTL Boulevard alsof het autoriteiten zijn. Dat hebben ze natuurlijk wel verdiend, maar er is niemand die deze autoriteit relativeert. Ze zijn echter heel netjes met mijn scheiding omgegaan, dus ik heb een Boulevard-kritisch stuk uit mijn show (Hete Vrede, red.) gehaald."

Ophouden

Naar eigen zeggen verschillen de voorstellingen die de Breij voor haar ‘inzinking’ speelde niet van de latere shows, wel is ze tijdens deze tour "heel diep gegaan".

"De voorstellingen waren echt een medicijn tegen het verdriet dat ik door de scheiding heb gevoeld. Ik ben op deze voorstelling ook trotser dan op alle voorgaande shows. Het is het beste wat ik heb gedaan en staat het dichtst bij mezelf. Dit is echt wat ik ben en wat ik wil maken. Voor het begin van deze tour dacht ik: ‘Als mensen dit niet leuk vinden, dan moet ik er mee ophouden'."

Door de echtscheiding en de zuiverende werking van haar optredens moest De Breij wel haar repertoire overdenken.

"Op het podium voel je alles. Liedjes die troostend bedoeld waren voor een ander zing je opeens voor jezelf. Maar er zijn zinnen die je hebt geschreven met iemand in je hoofd en dat blijft altijd de waarheid. Ik kan het niets steeds opnieuw spelen als het niet steeds opnieuw waar is voor mij. Dat geldt ook voor mijn politieke en maatschappijkritische teksten."

Mauro

Eind oktober zong de Breij een bewerking van Boudewijn de Groots Meneer de president. Een directe aanklacht aan het adres van minister Leers die volgens de Breij verkeerd heeft gehandeld in de kwestie Mauro.

"Ik heb me daar zo over opgewonden. Niet als moeder, maar als kind. Ik ben zo teleurgesteld in de meeste politici. Vroeger dacht ik dat ze razend intelligent waren, maar ik weet zeker dat ik meer verstand heb dan Dion Graus (PVV-Kamerlid, red.)."

Invloed

De cabaretière is zich er na vijf verschillende voorstellingen van bewust dat haar uitlatingen er meer toe doen dan tien jaar geleden, maar nuanceert de stelling dat ze invloedrijk zou zijn.

"Ik bereik heel veel mensen en zal ook heus wel de meningsvorming van een enkeling beïnvloeden, maar dat vind ik ook weer een verschraling. Want wie ben ik nou dat het er toe doet wat ik zeg? Ik zeg maar wat. Kennelijk willen mensen het horen, maar dat maakt het niet waar of waardevol. Wat Dion Graus zegt wordt ook alleen maar gehoord, omdat hij het voor elkaar heeft gekregen in de Tweede Kamer te zitten”, relativeert de Breij.

"Dat er naar mij geluisterd wordt betekent niets, als ik zie naar wat voor eikels er geluisterd wordt. En wat die kritische teksten betreft, ik heb makkelijk praten in mijn fijne huis, in mijn fijne wijk."