DEN HAAG - Met de presentatie van het eenmalige magazine De Help heeft cabaretier Youp van 't Hek dinsdag zijn actie tegen helpdesks van telecombedrijven afgesloten.

In theater Diligentia in Den Haag bood hij het magazine aan aan vijf oppositieleiders uit de Tweede Kamer: Job Cohen (PvdA), Femke Halsema (GroenLinks), Alexander Pechtold (D66), Emile Roemer (SP) en Marianne Thieme (Partij voor de Dieren).

Van 't Hek noemde de slechte service van helpdesks het ''legaal naaien van klanten'' en met De Help wil hij dit maatschappelijk verschijnsel aan de kaak stellen.

In oktober kreeg de zoon van Van 't Hek een conflict met telecombedrijf T-Mobile. De cabaretier maakte zich daarover boos in een column in NRC Handelsblad. Naar aanleiding daarvan kwam een stroom reacties los.

Bekijk de video

In Diligentia maakte de cabaretier zich voor de verzamelde pers opnieuw boos. Oplichters en Nijenrode-ratten, zo omschreef hij de ''bedrijsfkundigen'' achter de helpdesks.

Als het aan hem ligt, komt er een verbod op wat hij noemde ''het naaien van de bejaardenberg die ongewenste abonnementen in hun maag krijgen gesplitst". ''Als de ouderen dan een helpdesk bellen, moeten ze eerst hun 19-cijferig klantnummer opdreunen."

NRC Handelsblad

De Help is van de makers van NRC Handelsblad, meldt de cover. Het blad staat vol columns en stukjes van Van 't Hek zelf, maar ook van Volkskrant-redacteuren als Bert Wagendorp en Jean-Pierre Geelen. Het hele blad staat in het teken van de vaak hilarische telefoongesprekken met helpdesks.

Het tijdschrift kost 4,95. De opbrengst gaat naar Serious Request, de inzamelingsactie van 3FM.

Voor de cabaretier Van 't Hek is de uitgave de afsluiting van zijn actie. Hij heeft het stokje overgedragen aan de politiek. ''Wij nemen het graag van je over. We gaan kijken of we iets aan kunnen doen'', aldus PvdA-fractieleider Job Cohen.

Glossy Youp van 't Hek