HILVERSUM - De soap ONM (Onderweg naar morgen) stopt. De serie is vanaf mei 2010 niet meer te zien op Nederland 3. Dat meldde de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) woensdag.

De publieke omroep besloot de stekker uit de langlopende serie te trekken, om ruimte vrij te maken voor nieuwe drama-ambities. Volgens de NPO neemt het aantal kijkers naar ONM steeds verder af.

De publieke omroep zet in op de ontwikkeling van jeugddrama op Z@pp en nieuwe dramaseries op Nederland 3.

Netmanager Nederland 3 Roek Lips: ''De beslissing om te stoppen met ONM vanwege de tegenvallende resultaten is een ingrijpende. We hebben deze weloverwogen genomen. Met als belangrijk argument dat er met het verdwijnen van ONM ruimte vrij komt voor nieuw drama met meer impact .''

BNN

ONM ging op 3 januari 1994 van start bij de TROS en Veronica op Nederland 2, als antwoord van de publieken op de succesvolle RTL-soap Goede tijden slechte tijden. Veronica nam ONM mee toen de zender uit het publieke bestel stapte. BNN haalde de soap in 2005 weer terug naar de publieke omroep. Het programma wordt geproduceerd door Endemol.

Volgens de NPO trok ONM aanvankelijk ruim 700.000 kijkers, de laatste jaren daalde dat aantal naar gemiddeld 360.000.

Twijfels

Lips uitte deze maand in Veronica's Magazine zijn twijfels over het voortbestaan van de soap. Hij liet al weten het niet vanzelfsprekend te vinden dat ONM volgend jaar een vervolg zou krijgen, omdat er veel geld met de soap is gemoeid.

BNN liet woensdag weten enorm te balen van het einde van de dagelijkse serie.

Voorzitter Patrick Lodiers: ''ONM is een serie om trots op te zijn. Het is ontzettend jammer dat iets waar BNN en Endemol zo hard aan hebben gewerkt nu wordt weggegooid. Ik baal er enorm van, voor de kijker, de fans en natuurlijk de hele cast en crew. BNN gaat zeker niet stoppen met het maken van drama: het is een belangrijke manier om jongeren te bereiken.''

Gesprekken

Endemol laat in een reactie weten dat het verder wil met de serie. Het productiebedrijf voert op dit moment gesprekken met zenders die geïnteresseerd zijn in het uitzenden van de dagelijkse soap. Om welke zenders het gaat kon algemeen directeur Peter Adrichem niet zeggen.

Adrichem zegt teleurgesteld en behoorlijk onaangenaam verrast te zijn door de beslissing. ''We hebben de afgelopen tijd veel gesproken met BNN over inhoudelijke aanpassingen en er zat sinds dit voorjaar juist weer een stijgende lijn in de kijkcijfers. Er nu mee stoppen is bijna oneerlijk.''