AMSTERDAM - Karl Lagerfeld, een van 's werelds grootste modeontwerpers, verslindt Franse, Engelse, Duitse en Italiaanse kranten, maar heeft helemaal niets met internet en tv.

"Ik kan het gewauwel niet verdragen, ik lees liever, dan train ik mijn hersenen", zegt hij in het jongste nummer van fashionmagazine AvantGarde dat woensdag verschijnt.

De modeontwerper houdt sowieso van papier, zegt hij. "Ik ben ontwerper en ontwerpen doe je met potlood en papier. De nieuwe generatie heeft nog nooit een potlood vastgehouden."

"Ze pakken een paar lappen stof en draperen dat dan om een lichaam heen, maar dat heeft niets te maken met ontwerpen. En kijk naar het resultaat, dat staat ver van mode. Het is gemak, maar een goed ontwerper tekent en begint met een concept."

Parfum

Kort geleden bracht Lagerfeld zijn nieuwe parfum Kapsule op de markt. "Het nieuwe parfum bestaat uit drie verschillende geuren, een voor 's morgens, een voor 's middags en een voor 's avonds. Je gebruikt elke keer een andere uit de serie, zodat je aan het eind van de dag je eigen unieke geur hebt gecreëerd. Die gelaagdheid zit ook in de mode. Daar begin je met lingerie, vervolgens je bovenkleding en tenslotte trek je een jas aan."