SYDNEY - Een Australisch vrouwenblad dat als eerste ter wereld onthulde dat de Britse prins Harry in Afghanistan vocht, heeft excuses aangeboden voor het gewraakte bericht.

De redactie schrijft volgens Australische media in het maandagnummer dat het spijt heeft dat het "niet alert was op de mogelijke gevolgen".

Het magazine publiceerde het bericht in januari. De missie van de 23-jarige Britse prins werd echter pas wereldnieuws toen het artikel werd opgepikt door de Amerikaanse website Drudge Report.

Afspraak

Daarmee kwam een einde aan een afspraak tussen de Britse regering en media dat die het verblijf stil zouden houden. Toen het bericht toch wereldnieuws werd, besloot het Britse leger onmiddellijk om Harry vervroegd uit Afghanistan te halen.

Londen was bang dat de Taliban jacht op hem zou gaan maken. Hij kwam 1 maart thuis.

New Idea was naar eigen zeggen niet op de hoogte van de afspraken. Maar achteraf gezien was het publiceren "ongevoelig en onverantwoordelijk", aldus de redactie. "We hebben spijt van deze ernstige inschattingsfout."