LONDEN - Neem een paar vlotte jonge meiden, doe er een gemakkelijke deun bij en laat de publiciteitsmachine stampen. Dan heb je al gauw kans op een meidenband die razend populair is bij jongeren van wie de muzikale smaakpapillen nog in ontwikkeling zijn. Het kan echter nòg eenvoudiger, dacht platenmaatschappij EMI.

In de Times van maandag ontvouwt het hoofd marketing van EMI, Mike McNally, zijn plannen voor een getekende meidenband, VBirds. Daar heb je lang niet zoveel last mee, denkt hij. Ze worden niet zwanger en willen geen solocarrières.

De dames zijn bovendien goedkoper in het gebruik en dat scheelt toch maar mooi met de overal behalve in Frankrijk teruglopende platenverkoop. De VBirds van EMI komen overigens van een andere planeet en zitten aanvankelijk gevangen in een dansmachine. EMI hoopt met de VBirds het succes van de Spice Girls te evenaren. Van de kruidenvrouwtjes werden maar liefst dertig miljoen plaatjes wereldwijd verkocht.

De VBirds komen in april met hun eerste schijfje en krijgen bovendien een eigen tv-reeks via Cartoon Network en twee andere zenders. De doelgroep bestaat uit meisjes van 7 tot 13 jaar, die met kerst helemaal gek van de VBirds moeten zijn.

EMI is overigens nog bezig met zoeken naar stemmen voor de nieuwe sterren, want die wil de maatschappij niet ook nog eens uit de computer laten komen. De dames die hun stem aan de Vbirds willen geven, dienen anoniem te blijven, net als de vrouwen die in vroeger tijden vocaal minder begaafde Hollywoorsterren bijstonden. "We moeten immer de illusie handhaven dat de karakters echt zijn", aldus Richard Kilgarriff van Cartoon Network in The Times.