DEN HAAG - De kiezer komt politici anno 2012 even vaak tegen op sociale media als op de markt. Partijen gebruiken vooral veel Facebook en Twitter.

De verschillen in populariteit zijn er groot en ze komen niet altijd overeen met de grootte van de partijen. De VVD is op Facebook en Twitter de populairste. De meest geliefde lijsttrekker op Twitter is Geert Wilders (PVV).

Wat opvalt is dat grotere politieke partijen niet automatisch veel 'likes' krijgen op Facebook of veel volgers hebben.

Zo heeft het CDA maar zo'n 1500 likes op Facebook, iets meer dan de veel kleinere SGP (circa 1300). De Partij voor de Dieren (circa 2900) en de ChristenUnie (bijna 3000 vrienden) zijn ongeveer twee keer zo populair. Op Facebook is de VVD het grootst (rond de 28.000 likes).

Wilders

Op Twitter mag vooral PVV-lijsttrekker Geert Wilders zich in een grote populariteit heugen met bijna 203.000 volgers. De PVV'er stelt bijvoorbeeld PvdA-lijsttrekker Diederik Samsom in de schaduw met zijn bijna 65.000 'followers'.

Als partij is de VVD ook op Twitter populair (ruim 39.000 volgers). De meeste andere partijen blijven steken tussen de 10.000 en 20.000.

De accounts van lijsttrekkers zijn dus populair. Het verleden leert dat uitglijders op Twitter snel zijn gemaakt. Denk aan Tweede Kamerlid Kamerlid Arend Jan Boekestijn (VVD) die in 2009 veel verontwaardiging opriep, omdat hij Chinezen op Twitter had uitgemaakt voor spleetogen.

Toch is er geen geen enkele partij die zijn politici 'twitterles' geeft. Ook worden grapjes niet van tevoren getest op een klein publiek.

Intensief

Hoewel de partijaccounts niet heel populair zijn, worden ze intensief gebruikt om politieke boodschappen te verspreiden. Onder meer het CDA en D66 zorgen ervoor dat er 24 uur per dag iemand is die in de gaten houdt of er nog mensen zijn met vragen over het verkiezingsprogramma. De partijen zorgen dat mogelijke kiezers snel antwoord krijgen.

Kleine partijen als de SGP of Partij voor de Dieren (PvdD) hebben minder mensen tot hun beschikking. Daarom is twitteren daar minder centraal geregeld. Wel vraagt de PvdD leden om actief te twitteren over de campagne.

Tweetdonatie

Nieuw is de zogenoemde tweetdonatie. Mensen die de PvdD een warm hart toedragen, kunnen hun persoonlijke twitteraccount ter beschikking stellen aan de partij. Daar moeten zij zich wel zelf voor aanmelden. Zo kan de PvdD via persoonlijke accounts politieke tweets de wereld insturen.

Partijen zetten niet alleen op een professionele manier 'ingeburgerde' sociale media in, maar ze experimenteren ook met nieuwigheden. Zo gebruiken onder meer GroenLinks, het CDA en D66 Google Hangout, een soort videochatgesprek voor maximaal tien mensen. Dat zou namelijk zomaar eens een nieuwe hit kunnen zijn.

Alles over de verkiezingen in ons dossier