'Informatie zorgverzekeraars klopt vaak niet'

De meeste zorgverzekeraars informeren consumenten niet op de juiste wijze over de polissen die zij verstrekken. 

Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een maandag verschenen onderzoek.

De NZa liet onderzoeksbureau TNS Nipo 1.500 telefoontjes plegen naar de zorgverzekeraars. De bellers deden zich voor als consumenten en stelden vragen over onderwerpen die alle zorgverzekeraars regelmatig krijgen.

Volgens de onderzoekers beantwoorden kleinere zorgverzekeraars de vragen beter dan de grotere. Bij de grote zorgverzekeraars scoort Achmea het slechtst. Het bedrijf beantwoordde 75 procent van de vragen correct. Ook VGZ, Menzis, CZ en ASR deden het slecht met percentages variërend van 78 en 81 procent.

Twee zorgverzekeraars beantwoordden 90 procent van de vragen correct, dit waren Zorg en Zekerheid en De Friesland Zorgverzekeraars.

Onverwachte kosten

Het ging om vragen over wijzigingen in de polisvoorwaarden, de vergoeding van ziekenhuisbehandelingen en de kosten voor huisartsenzorg.

''Het verstrekken van onjuiste informatie kan ertoe leiden dat burgers niet de informatie krijgen die nodig is om een zorgverzekeraar te kiezen. Ook kunnen zij voor onverwachte kosten komen te staan omdat een bezoek aan de huisarts toch tot een rekening leidt, bijvoorbeeld voor laboratoriumonderzoek van bloed of urine'', aldus de NZa.

Video: Vijf tips bij het kiezen van een zorgverzekering

Vijf tips bij het kiezen van een zorgverzekering

Lees meer over:

Vijf tips bij het kiezen van een zorgverzekering

Overstappen

Overstappen
 Zorgpolissen veranderen, toch wisselt meerderheid niet van verzekering.

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.

Zorgpolis

Zorgpolis
Zeven tips voor het kiezen van een zorgverzekering.
Tip de redactie