Klantenservice zorgverzekeraar snel en slecht

Zorgverzekeraars beantwoorden vragen van klanten snel, maar meer dan de helft van deze antwoorden klopt niet. 

Dat meldt de Consumentenbond, die de klantenservices opnieuw heeft onderzocht.

De bond liet testpersonen bellen en mailen met 23 klantenservices en elke vraag werd drie keer telefonisch en drie keer per e-mail gesteld.

Vorig jaar gaven de klantenservices op twee derde van de vragen een fout antwoord en kreeg maar één verzekeraar op dit punt een bijna-voldoende (5,9). Een vraag over een machtiging voor een ooglidcorrectie werd in maar liefst 79 procent van de gevallen fout of onvolledig beantwoord.

Sneller opgenomen

Er zijn nu vooral meer voldoendes uitgedeeld omdat de telefoon over het algemeen veel sneller werd opgenomen dan vorig jaar, zegt een woordvoerster van de bond. Aan de telefoon moesten de testpersonen gemiddeld iets langer dan een minuut wachten. Mail werd binnen twee dagen beantwoord.

Dit jaar zijn er elf klantenservices van zorgverzekeraars die een 6 of hoger halen. Kiemer doet het volgens de Consumentenbond met een 8 het beste.

Univé en De Amersfoortse eindigen net als vorig jaar in de onderste regionen, terwijl Azivo helemaal onderaan staat met een 4,7. In 2013 was Salland nog hekkensluiter, maar de organisatie heeft zijn klantenservice sindsdien flink verbeterd.

Tip de redactie