Werkprocessen kunnen sneller, slimmer en plezieriger

Door praktische toepassing van Lean Six Sigma bij het verbeteren van de werkprocessen, ben ik onder de indruk geraakt van de resultaten die kunnen worden behaald. Er wordt sneller, slimmer en met meer plezier gewerkt.

Door Olaf Rutten

Tot voor kort dacht ik dat op het gebied van efficiënt en effectief werken wel het maximale in Nederland bereikt zou zijn. Niets is minder waar.

Organisaties die Lean Six Sigma toepassen blijken significant  succesvoller te zijn dan andere bedrijven in dezelfde branche. Doorlooptijden gaan van zeven weken naar één week, productieresultaten stijgen met 30 procent.

Gezond verstand

Lean Six Sigma is in basis ons gezond verstand gebruiken. Natuurlijk willen we duurzaam werken omdat we liever geen uren of materiaal verspillen. Natuurlijk doen we liever datgene waar de klant ook echt mee geholpen is. Natuurlijk is het plezieriger werken als we een constante kwaliteit kunnen leveren met minder variatie en minder fouten.

Het blijkt in de praktijk dat het versnellen van processen ook leidt tot een hogere kwaliteit. Een proces waarbij fouten worden gemaakt of wat regelmatig onderbroken wordt door bijv. wachten kan geen constant tempo handhaven en wordt daardoor vanzelf een langzaam proces. In een langzaam proces kunnen individuele medewerkers nog wel keihard werken, maar het gehele proces is langzaam doordat er geen flow in zit.

Data en feiten

Verbeteringen worden onderbouwd met data en feiten. Door het analyseren van bestaande data kunnen vaak al de eerste inzichten onderbouwd worden. Wat zijn de oorzaken en wat zijn de gevolgen? De zakelijke onderbouwing met harde data zorgt voor een krachtig draagvlak voor het doorvoeren van de verbeteringen bij alle betrokkenen.

Kantelen

Om in de huidige economie als organisatie te kunnen overleven, is een constructieve samenwerking tussen werknemers, klanten en directie een vereiste. Organisaties kantelen, waar vroeger top-down werd aangestuurd hebben we nu het voortschrijdend inzicht gekregen dat organisaties pas excelleren als er constructief samengewerkt wordt tussen klanten, werknemers op de werkvloer en directie. De leiding faciliteert en geeft lange termijn visie, maar bemoeit zich zo min mogelijk met de dagelijkse praktische processen.

Organisaties die deze sociale innovatie in praktijk weten te brengen zijn zeer concurrerend door hun dynamiek, hun transparantie en hun echte aandacht voor de klanten en de mensen op de werkvloer. Niet vreemd dat het boeken van uitstekende financiële resultaten een logisch gevolg is.

Olaf Rutten is ondernemer. Hij geeft lezingen en is auteur van het boek 'Minder werken, meer verdienen'. Zijn gratis 99 tips voor ‘Minden werken, meer verdienen’ zijn op te vragen via www.sharpenyourbusiness.nl.

Lees meer over:
Tip de redactie