Help je bedrijf: huur arbeidsgehandicapten

Sympathiek, maar staan winst en het aannemen van slechthorenden niet haaks op elkaar? Sociaal ondernemer en NUzakelijk-columnist Roebyem Anders ontdekte het tegenovergestelde.

Door: Roebyem Anders

Het is inmiddels bijna een uitgesleten cliché dat maatschappelijke winst en winst in geld prima samengaan. Toch blijft bij de discussie over sociaal ondernemen de focus te vaak hangen op de succesvolle commercialisatie van duurzame producten en diensten.

Die andere cruciale dimensie van sociaal ondernemen – werk creëren voor mensen ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’ – wordt meestal wel genoemd, maar wordt ook bij veel sociale ondernemingen vaak maar mondjesmaat ingevuld.

Geworsteld

Eerlijk gezegd hebben wij daar als bedrijf zelf ook mee geworsteld. Aan de productkant is onze propositie helder: we dragen bij aan verduurzaming van de energievoorziening en kunnen daar tegelijk een gezond bedrijf mee creëren.

Maar kun je een dergelijke synergie ook bereiken met het aannemen van een substantiële hoeveelheid mensen met een arbeidshandicap? 

Nu we verder zijn in dit proces kan ik die vraag ondubbelzinnig met ‘ja’ beantwoorden. Als eerste besloten we om ons bij het aannemen van mensen met een arbeidshandicap te concentreren op doven- en slechthorenden.

Weinig mensen beseffen dat 9 procent van Nederland een gehoorafwijking heeft; anderhalf miljoen mensen aan de zijlijn van de arbeidsmarkt, terwijl velen volop over motivatie en juiste papieren beschikken om aan de slag te gaan. 

Precies

Het is ook een groep die goed bij ons bedrijf aansluit. Een belangrijk deel van ons werk is het op maat ontwerpen van zonnesystemen. Dit is een precies werkje dat concentratie vergt, terwijl ons kantoor – met bellende experts en helpdesk - juist erg rumoerig is. Doven- en slechthorenden kunnen in dat pandemonium ongestoord hun werk doen.

Onze focus op een specifieke groep arbeidsgehandicapten maakt het ook mogelijk om kosteneffectief de benodigde aanpassingen in de infrastructuur door te voeren.

Zo kan communicatie met doven – en slechthorenden alleen schriftelijk, terwijl overdracht van veel informatie juist altijd mondeling plaatsvond. Inmiddels zijn we volledig op een intern berichtsysteem overgestapt.

Resultaten

We zijn er nog lang niet: maar ik sla stijl achterover van de resultaten tot nu toe. Arno, onze eerste dove ontwerper brengt een ongekende energie, werklust en accuratesse mee naar de werkvloer. Een tweede openbaring zijn de positieve neveneffecten van het intern berichtsysteem.

Zo zijn slordige, mondelinge instructies vervangen door exacte beschrijvingen. Ook miscommunicaties zijn verleden tijd nu elke stap in ons systeem is terug te vinden.  

Benadering

Aan de afzetkant leren we veel van Arno over hoe die enorme groep van anderhalf miljoen potentiële klanten benaderd wil worden. Daarom is de promotiefilm op onze website binnenkort ook met gebarentaal te zien.

En als je online aangeeft dat je slechthorend bent, wordt er een afspraak voor een Skypegesprek in gebarentaal ingepland met Arno.

Ik kan dan ook vol overtuiging zeggen dat ik zowel vanuit maatschappelijk als commercieel opzicht niet kan wachten tot we nog veel meer Arno’s hebben.

Roebyem Anders is medeoprichter en directeur van online zonnepanelenaanbieder Zonline. Zij werkt al 25 jaar in de duurzame energiesector. Je kan haar volgen via Twitter: @roebyem

Lees meer over:
Tip de redactie