Circulaire revolutie

Verdienmodellen staan onder druk en grondstofprijzen stijgen; het wordt tijd voor een circulaire revolutie, waarbij bedrijven en publieke organisaties hun verantwoordelijkheid nemen. Maar wat is een circulaire economie eigenlijk?

Door: Han Hendriks

Laten we eerlijk zijn: iedereen begrijpt dat onze huidige manier van leven zo niet eeuwig verder kan gaan. Dit omdat onze natuurlijke hulpbronnen opraken en we gewoon teveel afval produceren. Dit willen we in een circulaire economie voorkomen. 

We gaan van een ‘make, take, waste'-model naar een model geïnspireerd op de natuur: het sluiten van de kringloop. In de circulaire economie kopen we geen goederen meer. Wij delen deze goederen of hebben ze in bruikleen. Is het product aan ’t eind van z’n levenscyclus dan zetten we principes als reuse, repair, refurbish, recycle in.

Wat betekent een circulaire economie? We gaan anders naar het begrip “bezit” kijken en hechten hier steeds minder waarde aan. Zo worden consumenten geen eigenaar meer van een product, maar hebben wel het gebruikersrecht.

Lichturen

De fabrikant levert producten/diensten aan de consument in ruil voor een gebruikersovereenkomst. Kijk naar Philips dat het concept ‘pay per lux’ ontwikkelde. Je koopt geen lamp, je koopt lichturen. Deze nieuwe modellen, zoals een abonnement, ‘lease and back-systemen’ en het gebruiksrecht, hebben ook consequenties voor de in- en verkoopfunctie.

Steeds meer organisaties ontwikkelen daarom nieuwe businessmodellen. Een situatie waarin de opdrachtgever direct aan betaling doet is veranderd in een situatie waarin de investeerder elke maand een stukje van zijn investering terugverdient. Organisaties hebben langer tijd nodig om de investering terug te verdienen.

Spijkerbroeken

Het spijkerbroekenmerk Mudjeans is hier een goed voorbeeld van. Zij introduceren het ‘lease and back-systeem’. Er wordt niet meer eenmalig afgerekend, maar een vast maandelijks bedrag wordt gespreid betaald.

Na twaalf maanden wordt de broek door Mudjeans teruggenomen en gerecycled, of de klant kan tegen een gereduceerd bedrag de broek kopen.

Businessmodellen die gericht zijn op de circulaire economie creëren een win-win situatie, zowel voor klanten als organisaties. De organisatie bindt klanten voor een langere termijn aan zich door middel van bijvoorbeeld een abonnement.

Op deze manier wordt het voor de klant financieel aantrekkelijk en producten worden niet meer onnodig weggegooid maar gerecycled.

Het wordt tijd dat een ware circulaire revolutie ontstaat waarbij bedrijven en publieke organisaties hun verantwoordelijkheid nemen! Circulair inkopen en circulair verkopen: that makes sense!

Han Hendriks is social entrepreneur, organisatie adviseur, auteur en als promotieonderzoeker verbonden aan het Strategy Center van Nyenrode Business Universiteit. Als social entrepreneur is hij mede-oprichter van Kirkman Company, YSE, We Beat The Mountain, Aimforthemoon en Sproutside.

Tip de redactie