Vergeet Nederland, grijp de kansen in New York

Ook bedrijven die duurzame producten en diensten verkopen, voelen nu de tegenwind van de economische recessie. Toch liggen er enorme kansen. Niet in Nederland maar in New York.

Door: Robbert Zoon

In New York, de stad met de grootste economie van de VS, is momenteel een groeiende vraag naar duurzame producten en diensten.

Nederlandse bedrijven die deze producten exporteren naar New York, hebben weinig last van de economische tegenwind. Bijkomend voordeel, de meeste prijzen in New York liggen aanzienlijk hoger dan in Nederland.

Voorsprong

De ontwikkeling waarbij steeds meer consumenten kiezen voor duurzame en verantwoorde producten, vindt nu zeker ook plaats in New York. Toch is deze ontwikkeling nog niet zo mainstream als in Nederland.

Na mijn gesprekken in New York met duurzame netwerk-organisaties, diverse communicatiebureaus en de duurzame afdeling van de gemeente New York, kan ik concluderen dat Nederland ten opzichte van New York een duidelijke voorsprong heeft op het terrein van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Veel New Yorkse en Amerikaanse bedrijven zien duurzame investeringen nog als kostenpost. In Nederland zijn we al een aantal stappen verder en leveren duurzame investeringen al een economisch voordeel op. Zo ontstaan in Nederland veel innovatieve duurzame producten en diensten.

Jeans

Steeds meer Nederlandse bedrijven weten te profiteren van deze voorsprong en de groeiende vraag naar duurzame producten in New York. Zo kunnen New Yorkers binnenkort een Nederlandse spijkerbroek huren bij Lease A Jeans.

Een ander Nederlands bedrijf dat kortgeleden de New Yorkse markt heeft betreden, is Kazmok. Zij maken design draagtassen van gebruikte transportbanden. Ook de online leenservice Peerby wil New York veroveren en is vorige maand een pilot gestart in Brooklyn.

Obstakels

Ondanks de grote potentie voor duurzame Nederlandse producten in New York, zijn er ook zeker obstakels. Zo is er in 'the capital of the world' een enorm aanbod van nieuwe producten en is het moeilijk om aandacht te generen bij de consument en de media.

Ook zijn er duidelijke cultuurverschillen. Dat ondervond Thuisafgehaald.nl dat kortgeleden een pilot startte in New York. De Amerikaanse versie van deze site, Shareyourmeal.net, verliep anders dan verwacht.

In New York bestaan al veel goedkope afhaaltentjes met goede maaltijden. Bovendien maken Amerikanen zich meer zorgen of hun eten veilig en hygiënisch bereid is.

Ondernemers en bedrijven van Nederland, kop op en vergeet die crisis. Richt uw kompas naar het Westen en grijp die duurzame kansen in New York. En weet dat… if you make it there, you’ll make it everywhere.

Robbert Zoon helpt duurzame bedrijven met zaken doen in New York en Nederland

Tip de redactie