Stoppen met je mobiele provider

Het werd tijd om te stoppen met mijn telecomprovider. Dat voelt erg prettig, maar aan de andere kant wil ik wel mobiel kunnen internetten.

Door Sebastiaan Hooft

Al jaren heb ik een vervelende relatie met mijn mobiele provider. Zo eens om de zoveel tijd sturen zij mij een factuur waar ik stijl van achterover sla.

Als ik dan in de telefoon klim en verhaal ga halen, dan krijg ik altijd het verwijt dat ik het verkeerde abonnement gekozen zou hebben. Als ik voor een andere kies, dan betaal ik een vast laag bedrag per maand, en oh ja, ze verlengen hem wel met twaalf maanden.

Het vervelende is ook nog eens dat deze provider, Vodafone, op de plekken waar ik regelmatig kom, zoals het Amsterdamse Bos, de Zuidas en Amsterdam Oud-Zuid, nauwelijks internet bereik heeft.

Het advies van hun webcare team was ooit: "In een open veld heeft u het beste bereik."

Weiland

De meeste zakenmensen werken toch niet in een weiland, denk ik dan. Ook het stoppen van de diensten op kritieke momenten is erg vervelend gebleken. Zoals toen ik vorige maand een taxi van Uber nodig had in Parijs, omdat een reisgenoot een blessure aan haar voet had, en Vodafone rustig het internet had uitgezet.

Deze cyclus herhaalt zich nu drie jaar achter elkaar, en eerlijk gezegd ben ik het nu zat. Ik heb mij abonnement beëindigd. Per 20 september heb ik dus geen mobiel abonnement meer. Dat voelt erg prettig, maar aan de andere kant wil ik wel mobiel kunnen internetten.

Google

Hoe het nu gaat lopen weet ik niet. Ik kan natuurlijk wachten totdat Google of Facebook in Amsterdam en omstreken een geweldig Wifi-netwerk komen aanleggen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit voor mijn deadline gaat gebeuren.

De komende twee maanden zal ik dus vergelijken en experimenteren met alternatieve manieren van internet onderweg. Het begint met een reis naar Frankrijk.

De komende week zal ik daarbij zoveel mogelijk zonder 3G-netwerk proberen te werken. Eens kijken hoe dat uitpakt. Ook ga ik kijken welke innovatieve aanbieders er zijn.

Mocht het allemaal niet lukken, dan haal ik op de 20ste gewoon een Bliep-kaartje, want dan ben ik voor 15 euro per maand onbeperkt online. Tips zijn welkom via @sebastiaanhooft en ik zal er af en toe wat over tweeten.

Sebastiaan Hooft is een Nederlandse ondernemer, inspirator en startup mentor. Volg hem via Twitter of neem contact op via Linkedin.

Lees meer over:
Tip de redactie