Passie voor ondernemers

Of het nu gaat om Philips, ING, Shell, Unilever of Ahold, het bedrijf begon bij één man. Een man met een idee, ambitie, een man die kansen zag die anderen niet zagen en het lef had stappen te zetten die anderen niet durfden te zetten.

Door Gerard van den Broek

Deze ondernemers schreven zich, net als iedere startende ondernemer, op een dag in bij de Kamer van Koophandel, openden een bankrekening en namen hun eerste medewerker aan.

Zij wisten op dat moment niet dat jaren later hun bedrijfsnamen over de hele wereld bekend zouden zijn, dat ze aan honderdduizenden mensen werk zouden geven en aan verschillende beurzen waren genoteerd. Zij begonnen vanuit een passie. Passie voor ondernemen.

Generaties

Nederland heeft veel van dit soort prachtige bedrijven voortgebracht. Niet alleen de genoemde multinationals maar ook geweldige familiebedrijven als Van der Valk, Jumbo en Bavaria die al generaties lang waarde toevoegen aan de economie.

Ondernemende families die anticyclisch durven te denken. Durven te investeren als anderen de hand op de knip houden. Durven te innoveren.

Tijdens de 15 voorgaande edities van de Week van de Ondernemer, waaraan inmiddels ruim 125.000 ondernemers hebben deelgenomen, zijn veel van dit soort ondernemers bij ons te gast geweest. Als spreker, bezoeker of zelfs beide. Zij kwamen om te inspireren of om geïnspireerd te worden, om andere ondernemers te ontmoeten en om kennis te delen.

Helaas hebben we nooit bijgehouden hoeveel omzet deze ondernemers gezamenlijk realiseren of aan hoeveel mensen zij werk geven. Maar dit zou ongetwijfeld indrukwekkende cijfers hebben opgeleverd.

Uitblinkers

Dit jaar, de 16e editie van de Week van de Ondernemer, organiseren we de Nacht van de Uitblinkers. Een speciaal programma voor ondernemers die na 2007 zijn gestart. Ondernemers die dus het lef hadden om in de crisis een bedrijf te starten.

Waarom deden ze dat? Niet omdat het zekerheid geeft en zeker niet omdat ze denken over 50 jaar een beursnotering te hebben. Nee, omdat ze een passie hebben.

Net zoals de grondleggers van onze economie aan het eind van de 19e en begin van de 20e eeuw heeft deze nieuwe generatie ondernemers een passie om te ondernemen. Om waarde toe te voegen, te innoveren, te creëren.

Uit deze jonge bedrijven ontstaan gegarandeerd een, of meerdere multinationals. Alleen weten zij het nu nog niet. Net als de oprichters destijds van Philips, ING, Shell, Unilever of Ahold.

Synpact, de organisatie achter de Week van de Ondernemer, is er oprecht trots op ondernemerschap al 16 jaar lang een podium te bieden.

Wat ons betreft nog jaren, zodat we kunnen meemaken dat een bezoeker van de Nacht van de Uitblinkers ooit op het podium staat als topondernemer om zijn kennis over te dragen.

Gerard van den Broek is creatief directeur bij Synpact

Tip de redactie