Mannen hebben meer vrouwen nodig!

Familiebedrijven zijn vaak nog ouderwets hiërarchisch georganiseerd. De huidige tijd vraagt daarom om meer vrouwen.

Door Olaf Rutten

Ongeveer zes van de zeven mkb-bedrijven wordt geleid door een man. Ondertussen kampen familiebedrijven, volgens onderzoek van onder meer Ernst & Young, met ernstige opvolgingsproblemen.

De kinderen willen niet meer, individualistisch als we tegenwoordig zijn kiezen ook zij een eigen carrièrepad. Volgens dit onderzoek wil nog maar 10 procent van de kinderen in de familiezaak.

Persoonlijk denk ik dat er nog andere redenen spelen. Jongeren heb wellicht een niet zo aantrekkelijke voorbeeld gezien bij hun vader; hard werken, vaak eenzijdig gericht op de zaak.

Nu hoor ik ouderen regelmatig klagen dat jongeren niet meer zo hard werken als zij zelf altijd gedaan hebben. Jongeren pikken dit niet en terecht. Het kan gelukkig ook anders, mits mannen meer gebruik maken van vrouwelijke kwaliteiten.

Feiten

Nederland telt maar liefst 260.000 familiebedrijven. Ongeveer de helft van de werknemers in ons land werkt in een familiebedrijf. 53 procent van het bruto nationaal product komt uit familiebedrijven.

Bovendien zijn ze winstgevender dan andere organisaties. De intentie het bedrijf over te dragen aan een volgende generatie geeft familiebedrijven een voorsprong, omdat aan een langetermijnvisie wordt gewerkt.

De houding ten opzichte van investeringen, de klantrelaties en de werknemers zijn doorgaans gericht op de lange termijn en daarom duurzamer en succesvoller. 

Als de bedrijfsopvolging niet geregeld is, kan dit leiden tot spanningen en zullen ook de bedrijfsresultaten hieronder gaan lijden.

Macht

Familiebedrijven zijn vaak nog ouderwets hiërarchisch georganiseerd. Een hardwerkende directie die zegt wat er moet gebeuren en werknemers die dit volgen omdat de voordelen groter zijn dan nadelen. De directie heeft de macht en loopt niet weg als het tegenzit. Dat zorgt voor continuïteit en het geeft werknemers zekerheid.

De huidige tijd vraagt echter meer.

Verbinding

Bijvoorbeeld dat we als leidinggevenden meer verbinding maken met de werknemers en ook met de klanten.

Geen instructies geven, maar luisteren naar oplossingen. Geen discussie, maar dialoog. Niet alleen, maar co-creëren, naast zekerheid ook gezonde twijfel toelaten, naast versnellen ook kunnen vertragen. En juist dit, het maken van verbinding, kunnen wij mannen leren van vrouwen.

Zacht

Over het algemeen communiceren vrouwen beter dan mannen, ze zijn zachter, emotioneler, subtieler en meer invoelend. Of dit nu aangeleerd is of niet, het zijn eigenschappen die we nu vaak missen in door mannen gedomineerde bedrijven. Daarentegen zijn mannen wat meer actiegericht, ze doen het gewoon, praten hoeft minder.

Als mannen de zachtere eigenschappen bij zichzelf en in het bedrijf gaan integreren, dan worden ze meer mens en wordt het bedrijf menselijker en zo ook aantrekkelijker om over te nemen.

In de Tao van Leiderschap omschrijft John Heider het als volgt: “Datgene wat vloeibaar, zacht en beweeglijk is zal het harde en starre overwinnen. Elke leider krijgt een heleboel kritiek te verduren. Een goed leider geeft mee, buigt, absorbeert en laat de dingen op hun beloop. Het vermogen zacht te zijn, maakt een leider tot leider.”

Weekend

Afgelopen weekend vierde ik mijn 50ste verjaardag, samen met vrienden een weekendje naar Leuven. Zonder vrouwen. We hebben heerlijk op onze eigen recht door zee wijze gepraat, gedronken, gebrald en gelachen.

Voor een weekend heerlijk, voor de lange termijn completer mét vrouwen.

Olaf Rutten, directeur van opleidingsinstituut Zoek en Leef bv. Een ondernemer pur sang, van krantenjongen tot miljonair, met een passie voor het hand in hand laten gaan van ziel en zakelijkheid. Olaf is auteur van het boek `Minder werken, meer verdienen'.

Lees meer over:
Tip de redactie