Wanneer ben je rijp voor je eigen startup?

Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw, initiatiefnemers van Startupbootcamp Amsterdam, doen de komende maanden voor NUzakelijk om beurten verslag van hun ervaringen met techstarters. 'De sweet spot zit tussen de 28 en 35 jaar.'

Door Patrick de Zeeuw

Veel startups worden gevormd door jonge gedreven op technologie gerichte starters. Ze dromen ervan hun idee een tot een product te maken en daarmee de wereld te veroveren en te veranderen.

Startups gaan van idee naar product en product naar bedrijf. Deze verschillende fases brengen elk hun eigen uitdagingen met zich mee.

Vaak hebben de oprichters van een startup niet de kennis, de ervaring of het juiste gevoel om van hun product een echt bedrijf te maken om de (groei)fases te structureren. Voor het bouwen van een bedrijf moet je eigenlijk over een groot aantal bedrijfsmatige aspecten mee kunnen praten.

29 jaar oud

Uit recent onderzoek blijkt niet geheel verrassend dat de meest succesvolle oprichters van techstarters rond de 29 jaar oud zijn, een zakelijke achtergrond hebben én al enige jaren werkervaring. De werkervaring is meestal opgedaan bij een corporate.

Helaas zijn het ook voornamelijk mannen die succesvol zijn, een enkele uitzondering daar gelaten. Het Engelse Poikos met oprichter Eleanor Watson werd onlangs door IBM SmartCamp uitgeroepen tot beste startup in Europa.

Voordeel van het werken bij een corporate is dat je leert hoe organisaties werken. Als je goed bent en een beetje geluk hebt, krijg je zelfs de mogelijkheid om op verschillende afdelingen te werken, internationaal zaken te doen of de rechterhand te worden van een ervaren entrepreneur binnen een corporate.

Fouten maken

Oprichters die een aantal jaren actief zijn geweest bij een (succesvolle) grotere organisatie,hebben naast de theorie in de schoolbanken ook ervaring op gedaan in de praktijk.

Ze hebben fouten gemaakt, successen behaald en een netwerk opgebouwd. Vaak komt het voor dat de ‘pijn’ die ze met hun startup oplossen, een pijn is die ze zelf hebben ervaren of gesignaleerd.

Ook ikzelf heb het geluk gehad dat ik van mijn 26ste tot 32ste ervaring op heb kunnen doen bij het, in die tijd, snelst groeiende bedrijf ter wereld in de tv-industrie.

Ik werd gekoppeld aan een succesvolle enterpreneur (tevens mijn huidige zakenpartner) van wie ik heel veel heb geleerd. Ik maakte successen en mislukkingen mee. Dat heeft mij gevormd, een netwerk gegeven en geleerd hoe bedrijven werken.

Uitbouwen

Het maakte het tevens mogelijk om mijn eerste investering te doen toen ik 32 was en toe te treden tot een bedrijf dat we uitbouwden van 300 naar 1000 medewerkers in een periode van vier jaar. Het leerde mij bedrijven die slecht gingen weer op de rit te krijgen, van idee naar product gaan en van dat product een echt bedrijf maken.

Het gaf mij inzicht in een behoefte in de markt waar uiteindelijk mijn eigen startup uit voortkwam. Deze start-up rolden we in vier jaar uit naar zo’n vijftien landen.

Een aantal jaren ervaring opdoen bij een interessante corporate organisatie is dus helemaal niet verkeerd. Het is wellicht wat minder sexy dan je eigen bedrijf starten, maar de kansen om een succesvol bedrijf te bouwen nemen substantieel toe als je al enige werkervaring hebt.

Ik zie regelmatig dat jonge oprichters proberen hun eigen gebrek aan ervaring te compenseren door een ervaren manager aan te nemen. Vaak gaat dit echter mis.

Niet voor niets

Een CEO met een corporate achtergrond zat namelijk niet voor niets bij een grote organisatie. De dynamiek van een startup en de wijze waarop een startup moet worden geleid verschillen essentieel met een grotere organisatie.

Een startup is vaak de eerste twaalf tot achttien maanden op zoek naar een werkend product, een markt en een business model. Een corporate heeft een markt voor haar producten of diensten, deze producten worden gemaakt en verspreid.

De taak van het management is dat zo efficiënt mogelijk te doen en de winst, omzet of het marktaandeel te vergroten. Een andere factor van betekenis is het feit dat de senior meestal een gezin, auto en hypotheek heeft. Zij gaan daarom heel anders om met onzekerheden en risico’s.

Sweet spot

Er is dus een aantal jaren een soort sweet spot waar in oprichters van startups ‘rijp’ zijn om succesvol te gaan ondernemen. Vaak is dat niet als ze begin twintig zijn, maar ook niet als ze achterin de dertig of begin veertig.

De sweet spot volgens ons zit tussen de 28 en 35 jaar, maar we dagen iedereen buiten deze categorie graag uit om het ongelijk te bewijzen.

Patrick de Zeeuw en Ruud Hendriks zijn de initiatiefnemers van het tech accelerator-programma Startupbootcamp Amsterdam en medeoprichters van Startupbootcamp Europe.

Lees meer over:
Tip de redactie