Succesvolle organisaties zijn maatschappelijk betrokken

Bevlogen en betrokken medewerkers zijn essentieel voor het succes van een organisatie. Steeds meer organisaties beseffen dit.

Door Guido Heezen

Ze vragen zich af hoe ze de bevlogenheid en betrokkenheid van hun medewerkers kunnen vergroten. Er zijn natuurlijk veel zaken die hieraan bijdragen. Eén ding wordt in deze tijd steeds belangrijker. Dat is het antwoord op de vraag: “wat dragen wij als organisatie bij aan het grotere geheel?” en “wat is onze toegevoegde waarde aan de maatschappij?”

Bij Effectory zien we dit de laatste tijd volop terug in de medewerkersonderzoeken die we uitvoeren voor uiteenlopende organisaties. Medewerkers zetten zich harder in wanneer hun organisatie oog heeft voor het grotere geheel.

Toenemend succes

Dit kunnen ook heel goed sterk commercieel gerichte organisaties zijn. Medewerkers willen hier liever werken, zijn trotser op hun organisatie en lopen graag een stapje harder. Klanten willen hier liever producten en diensten afnemen. Dit alles leidt over het algemeen tot een toenemend succes.

Is het dan zo dat het niet geaccepteerd wordt wanneer organisaties forse winsten maken en succesvol zijn? Het tegendeel is waar. Het is prima om als organisatie veel geld te verdienen. Zo lang dit maar niet ten koste gaat van anderen mensen, de samenleving of het milieu.

Het wordt steeds minder geaccepteerd wanneer organisaties en individuen zich verrijken ten koste van hun omgeving. Veelal uitvergroot door de media zien we dan dat de bevlogenheid en betrokkenheid van hun eigen medewerkers sterk afneemt. De organisatie verliest haar aantrekkingskracht op klanten.

Grote stap?

Is een aanpassing van shareholder value naar society value een grote stap? Voor de meeste organisaties valt dit erg mee, zij leveren namelijk al een bijdrage aan het grotere geheel. Je levert als organisatie tenslotte ook een bijdrage wanneer je mensen opleidt of beter maakt, ontspanning regelt, zekerheid vergroot, ondernemen en innoveren stimuleert of huisvesting regelt.

Zeker wanneer daarbij al zo netjes mogelijk om wordt gegaan met mensen, middelen en milieu. Organisaties zijn zich hier echter niet altijd bewust van en dragen dit daarom niet actief uit.

Stel dat u zichzelf de volgende vraag zou stellen: “Welke toegevoegde waarde levert mijn organisatie vanuit de core business aan het grotere geheel?” Weet u dan wat het antwoord is?
Welke positieve effecten zou het hebben wanneer u deze discussie intern zou aanzwengelen?

En hoe mooi zou het zijn wanneer de maatschappelijke bijdrage van uw organisatie verder wordt aangezet? Wanneer medewerkers enthousiaster worden om bij uw organisatie te werken en meer bevlogen en betrokken raken. Wanneer uw klanten graag bij u komen en loyaler worden?

Veel succes. Vanuit persoonlijke ervaring, kan ik het u zeer aanraden!

Guido Heezen is directeur van hr-specialist Effectory.

Tip de redactie