Je nieuwe baan ligt op de barbecue

Op zoek naar een baan of nieuwe klanten? Zet dan je computer uit, zoek iets leuks in je kledingkast en ga vanavond naar die barbecue. 

Door Hugo Vos

Borrelbabbelen met mensen die je nog niet kent levert veel meer op dan twitteren met je vaste vrienden.

Ik spreek veel mensen die feesten organiseren waar je ontspannen met een borrel en een bitterbal kunt netwerken. Vreemd genoeg komen veel genodigden niet opdagen. Gemiddeld eenderde van alle mensen heeft geen zin of geen tijd.

Dat is op het eerste gezicht heel vreemd, zeker voor Nederlanders: het is gratis en dan toch thuisblijven? Maar ik snap het wel: waarom zou je netwerken met onbekenden als je op LinkedIn 500+ contacten hebt, en op Twitter 1.247 volgers?

Nou, bijvoorbeeld omdat borrelbabbelen met levende mensen veel meer oplevert dan praten met pixels. Een baan bijvoorbeeld.

Gouden tip

Op zich zijn informele netwerken zoals sociale media ideaal. Al sinds de jaren zeventig is bekend dat je vooral via informele netwerken werk vindt. Aan je familie en je vrienden heb je niet zoveel, maar juist onbekende mensen die je ‘per ongeluk’ ontmoet hebben vaak de gouden tip.

De Amerikaanse socioloog Mark S. Granovetter ontdekte de ‘strength of weak ties’ al in 1974. Maar het probleem met sociale media is dat de ‘ties’ tussen mensen op sociale media wel heel slap zijn: het UWV onderzocht het recent nog en ontdekte dat het succespercentage voor werkzoekenden op internet laag is.

Rosé

Deze week werd bekend dat er meer dan een half miljoen mensen in Nederland werk zoeken. Zoek je werk en krijg je een uitnodiging voor een barbecue? Zet dan je computer uit, zoek iets leuks in je kledingkast en ga erop af. Eerlijk is eerlijk; borrelbabbelen levert je niet gegarandeerd een baan op. Maar wel rosé met hamburgers, en kom daar eens om tijdens het twitteren.

Hugo Vos geeft onder andere trainingen Borrelbabbelen als directeur van Furore, werkplaats van de verbeelding. Hij werkt aan het boek Borrelbabbelen dat dit najaar verschijnt bij uitgeverij Haystack.

Tip de redactie