Fading Out

Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw, initiatiefnemers van Startupbootcamp Amsterdam, doen de komende maanden voor NUzakelijk om beurten verslag van hun ervaringen met tech starters. In deze vijfde aflevering Ruud Hendriks: Startupbootcamp, the aftermath.

Door Ruud Hendriks

Het is zomer en dat is zelfs op de airconditioned burelen van Startupbootcamp Amsterdam te merken. Terwijl ons riante kantoor in het Vodafonepand op het Oosterdokeiland begin juli nog bezet werd door bijna 60 mensen kan je er nu een kanon afschieten. Maar schijn bedriegt, want ook al zijn veel van onze startups niet aanwezig; stil zitten ze bepaald niet. De meesten zijn druk in gesprek met klanten en investeerders.

Dit is de drie maanden durende "fade-out" periode waarin we de teams nog wel begeleiden maar niet meer zo intensief als de eerst 90 dagen. Die eerste maanden eindigden op 6 juli met onze Demodag. Onze 10 starters mochten zich zeven minuten lang in het hoofdkwartier van ABN Amro aan een zaal met investeerders presenteren. Het was een groot succes.

Al onze startups hadden meer dan genoeg belangstellenden. Eén bedrijf zelfs van 36 verschillende investeerders. Geweldig natuurlijk maar hoe geef je die allemaal het juiste antwoord op hun indringende vragen?

Patrick en ik adviseerden onze starters voorrang te geven aan partijen die niet alleen geld maar ook een netwerk of een strategische positie konden inbrengen. Het is heel verleidelijk om na maanden bikkelen voor het hoogste bod te gaan maar dat is slechts zelden ook het beste. Juist nu hebben de bedrijven behoefte aan klanten en aan feedback, die zijn niet altijd bij de hoogstbiedende te vinden.

Inmiddels hebben 9 van de tien startups termsheets met investeerders getekend met een gezamenlijke waardering van 20 miljoen euro. Die kunnen voorlopig dus vooruit. Onze tiende startup doet het nog beter, die groeit op eigen kracht zo snel dat er vooralsnog helemaal geen externe financier nodig is.

Seed investeerders

Ondanks die hoge waardering ging het tekenen van de termsheets niet vanzelf. In Nederland hebben we relatief weinig ervaren "seed investeerders" en dat wreekt zich soms in onzekerheid en onredelijke eisen.

Anderzijds waren onze startende ondernemers vaak verbaasd dat er terecht van ze verwacht werd dat ze een deel van de controle over hun bedrijven uit handen moesten geven. Maar uiteindelijk vonden partijen elkaar toch relatief gemakkelijk. Nu is het een kwestie van nog meer papierwerk en dan weer aan de slag om nog harder te groeien.

Veel tijd en kosten zouden bespaard kunnen worden met standaardcontracten voor de afspraken tussen startups en seed-investeerders. Zo'n 85 procent van de inhoud van die contracten is meestal een kwestie van copy-paste. Dan blijft er nog maar 15 procent over om over te steggelen.

Startupbootcamp Amsterdam heeft de afgelopen maanden meegewerkt aan het tot stand berngen van dergelijke overeenkomsten, waarvoor een gerenommeerd Amsterdams advocatenkantoor het initiatief heeft genomen. Ik ben ervan overtuigd dat dergelijke standaardcontracten straks gemeengoed zullen zijn. Net zoals dat nu bijvoorbeeld al voor voetbaltransfers het geval is.

Internationaal

Ook internationaal gaat het goed met Startupbootcamp. Ons filiaal in Berlijn is inmiddels open en ontvangt per 1 september de eerste tien startups waaronder een Nederlands team. En er liggen meer dan 70 aanvragen van internationale ondernemers die in hun stad ook met ons concept aan de slag willen.

Komende maand tekenen we twee contracten waardoor we nog voor het einde van dit jaar twee grote steden aan ons netwerk toe kunnen voegen. Dan zijn we naast Dublin, Copenhagen, Amsterdam en Berlijn ook in het zuiden optimaal vertegenwoordigd.

We've only just begun!