Ruim baan voor intrapreneurs

Ondernemerschap is veel meer dan het hebben van een eigen bedrijf. Het is een manier van leven, een manier van werken, denken, dromen, doen...

Door Arko van Brakel

Als je aan een zaal vol ondernemers vraagt waarom zij ondernemer zijn geworden, klinken er vaak argumenten als vrijheid, kansen pakken, jongensdromen (of meisjesdromen natuurlijk) realiseren, eigen baas willen zijn....

Ondernemerschap is aantrekkelijk omdat het staat voor vrijheid, zelfstandigheid, herkenbaarheid; ondernemen is stoer en onafhankelijk.

Dit zijn de beste redenen om voor jezelf te beginnen:

1. Je hebt een geniaal idee voor een nieuw product of nieuwe dienst, waarvan je zeker weet dat het gaat lukken. Dan móet je die kans pakken, anders heb je altijd spijt.
2. Je valt bijna letterlijk in een 'gat in de markt', je komt een kans tegen die je niet kunt laten liggen. Altijd doen.
3. Je hebt een jongens- of meisjesdroom die je de energie geeft om te leven zoals je altijd hebt willen leven. Zo’n droom is bijna alle offers waard.
4. Je komt iemand tegen met een briljant idee die jou vraagt om mee te doen.
5. Je kunt een bedrijf overnemen, bijvoorbeeld via een management buy-out, of het bedrijf van je ouders, of een ander bedrijf dat je goed kent.
6. Je bent vakman of -vrouw of hebt een specifieke expertise die jou de mogelijkheid geeft om als zelfstandige te opereren.

Drop-outs

Veel meer smaken zijn er niet. En zelfs als je binnen een van deze categorieën valt, is succes zeker geen garantie. Ondanks alle verhalen over succesvolle ondernemers die hun dromen realiseren, de beroemde inspirerende helden, is de weerbarstige praktijk dat het aantal drop-outs aanzienlijk groter is dan het aantal succesverhalen.

Als je dit gevoel herkent, maar je valt niet in één van de zes kanscategorieën, denk dan eens na of je per se een eigen bedrijf nodig hebt om het ondernemerschap in je leven te brengen. Vaak zijn er ook bij bestaande bedrijven voldoende mogelijkheden om te kunnen ondernemen.

Ook bij grotere bedrijven en zelfs bij overheden werken zeer ondernemende leiders die verschil maken door zich als ondernemer te gedragen. Als je in staat bent, vanuit jouw eigen kernwaarden, innovaties op gang te brengen bij een bestaand bedrijf, kun je serieus verschil maken. Juist de rebelse leiders die van de gebaande paden durven af te wijken, hebben door de eeuwen heen ook in bestaande organisaties het verschil gemaakt.

Onzekerheden

Ondernemen binnen een groot bedrijf - intrapreneurship - is hartstikke actueel. Juist nu, in een periode waarin de trends elkaar razendsnel opvolgen, terwijl het aantal onzekerheden groter is dan ooit tevoren, is er behoefte aan mensen met visie, die verantwoordelijkheid durven te nemen.

Mensen die hun organisatie, hun team, hun collega’s op sleeptouw durven te nemen, zekerheden los durven te laten, richting durven te geven aan hun eigen toekomst. Precies dat wat ondernemers doen, maar dan in een bestaand bedrijf. Het is de moeite waard om eens bij jezelf te rade te gaan of er zo’n intrapreneur in jou schuilt.

Je kunt onder de vleugels van een groot merk misschien wel meer verschil maken dan je ooit als zelfstandige kunt doen, terwijl je bijna al je ondernemerszintuigen tevreden kunt stellen. Ondernemerschap zit tenslotte vooral tussen onze oren. Dus ruim baan voor de superondernemende intrapreneurs!

Meer columns van Arko van Brakel

Arko van Brakel (1968) is inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur ('Iedereen Ondernemer'), internet- en online-marketingspecialist. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land te maken, omdat ondernemerschap het antwoord is op bijna alle uitdagingen die ons land heeft. Volg hem ook op Twitter/Arkovb.

Tip de redactie