NMa snapt niets van online marketing

Enkele dagen geleden stelde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) dat NVM-makelaars op oneerlijke wijze profiteren van de sterke positie van Funda. Ik vind dit standpunt van de NMa onbegrijpelijk. Hiermee toont de NMa aan niets van online marketing te snappen.

Door Max Kohnstamm

Funda moet van de NMa voortaan onafhankelijk van de NVM opereren en iedere makelaar onder dezelfde voorwaarden op deze woningsite toelaten.

De NVM heeft de fraaie mogelijkheden van internet in een zeer vroeg stadium herkent en heeft daar met de lancering van Funda uiterst adequaat op ingespeeld. Dit terwijl vrijwel alle andere spelers op de woningmarkt veel te traag en/of inadequaat op de mogelijkheden van online marketing hebben gereageerd.

Hierdoor heeft Funda thans verreweg de sterkste positie op de online woningmarkt. Kortom, de NVM heeft dankzij Funda een voorsprong op haar concurrenten.

Onafhankelijk

De NMa wil de NVM makelaars nu straffen door te eisen dat Funda voortaan onafhankelijk gaat optreden. Met andere woorden de NVM, eigenaar van Funda, mag niet langer profiteren van haar online winkel (of online showroom).

Dit standpunt van de NMa is vergelijkbaar met: Ahold mag niet langer profiteren van de sterke concurrentiepositie van de Albert Heijn winkels. De AH-winkels moeten voortaan producten van alle levensmiddelenfabrikanten in het assortiment opnemen.

Voorkeurspositie

De voorkeurspositie van het eigen merk van AH moet komen te vervallen. Of: Ikea moet voortaan van iedere meubelfabrikant spullen in haar winkels opnemen, het is immers oneerlijk dat in Ikea winkels producten van Ikea een voorkeursbehandeling krijgen.

De concurrenten van de NVM hebben op de online markt voldoende mogelijkheden de nummer 1 positie van Funda aan te vallen. De online markt is een volledig open markt, waar op een eerlijke manier kan worden gestreden.

Nummer 1

Zo heeft Facebook Hyves in Nederland van de nummer 1 positie verdreven, heeft Google destijds Yahoo verslagen en is een strijd om ‘de startpagina’ door niemand gewonnen. Omgekeerd hebben NU.nl en Bol.com de aanvallen van andere spelers gewonnen.

Op grond van het bovenstaande stel ik: Dit ingrijpen van de NMa is ongewenst. De NMa miskent het open karakter van de online wereld en toont daarmee aan niets van online marketing te snappen.