Collectief liegen op Funda

Reclamemakers zijn goed in opkloppen, en wat doe je dan als kijker? Je negeert de tekst en kijkt naar de foto’s.

Door Max Kohnstamm

Reclamemakers overdrijven natuurlijk vreselijk. Bijvoorbeeld door te vertellen hoe ongelooflijk schoon dat prachtige wollen truitje met de hulp merk X weer wordt. En dat natuurlijk op een superveilige manier, zodat de wol heerlijk zacht blijft en het truitje geen millimeter krimpt.

Dankzij het geweldige en zwaar gepatenteerde Collor Defense System worden het truitje door het wassen zelfs steeds kleurrijker. Bovendien is merk X waanzinnig goed voor het milieu en komt de behaalde omzet de verkoopprijs grotendeels ten goede van arme wasvrouwtjes in Afrika.

Opgeklopte onzin, natuurlijk. Maar ja, als merken deze verhalen maar lang genoeg roepen gaat de consument het geloven. Conclusie: flink overdrijven helpt.

Heerlijke wijk

Jammer genoeg denkt de woningverkopende consument dat ook. Funda staat bol van zijn ronkende teksten over ‘een unieke woning met fantastische indeling in de heerlijkste wijk van Nederland’. Na even doorklikken tref je vervolgens een enthousiaste beschrijving van de geweldige moderne keuken en de oh zo grote en rustgevende masterbedroom.

Masterbedroom??? Ja, heus het staat er echt. Nu zijn al die tenenkrommende teksten op Funda erg irritant, maar als huizenzoeker raak je er snel aan gewend. Je negeert de tekst gewoon en kijkt naar de foto’s. Iedere Funda advertentie wordt namelijk opgefleurd met een serie foto’s van de ontroerend fraaie woning.

Foto’s zijn voor de woningzoeker natuurlijk reuze handig, want er staan inmiddels 250.000 woningen in Nederland te koop. Dus voor dat je aan een tijdrovende bezichtiging begint wil je even zeker weten of een bepaald pandje het bekijken waard is.

Nepfoto’s

Tja, met die foto’s is het helemaal uit de hand gelopen. Jaren geleden moet iemand bedacht hebben: ‘we gaan de foto’s 10 keer mooier maken dan de werkelijkheid. Zo krijgen we lekker veel mensen die het huis willen bezichtigen.’ Inmiddels doet iedereen dat op Funda.

De verkoper haalt een professionele fotograaf in huis die er dankzij een slimme camera voor kan zorgen dat zelfs een woonkamer van 10 vierkante meter op een balzaal lijkt. Deze professional kan bovendien heel goed fotoshoppen, zodat zelfs de meest sombere woning op de foto een paradijslijk licht uitstraalt.

Liegen werkt niet

Uiteraard is het effect nihil. Mensen kopen namelijk geen huizen op basis van veel te mooie foto’s. Het enige wat je met nepfoto’s bereikt is zwaar teleurgestelde huizenkijkers.

Dus het is veel beter om nu als verstandige Nederlanders met elkaar af te spreken: voortaan zetten we alleen eerlijke foto’ s op Funda.

Prisonner’ s dilemma

Maar ja, dat gaat niet gebeuren. Want momenteel staan er 250.000 huizen te koop. Op zijn best wordt de helft daarvan dit jaar verkocht.

Zo zijn alle huizenverkopers in een prisonner’s dilemma beland: liegen werkt niet maar als je met eerlijke foto’s de waarheid laat zien komt er zelfs niemand meer naar je huis kijken.

Max Kohnstamm is marketingspecialist bij SRM. SRM verzorgt opleidingen op het gebied van marketing en communicatie. Volg hem op Twitter.

 

Tip de redactie