Transport in 2020: samenwerken

Transport inkopen was altijd vooral een kwestie van hard onderhandelen. Maar, de transportmarkt verandert. Ineens is de logistieke dienstverlener een strategische partner.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

De ING en ABN Amro maken zich zorgen over de transport- en logistieke sector in 2012. De banken stellen vast dat de opleving van de afgelopen twee jaar niet voldoende is geweest om bedrijven financieel te doen aansterken. De sector zal dit jaar rekening moeten houden met een lichte krimp.

Toch, zie ik wel lichtpuntjes, en zelfs kansen, in de transportmarkt op lange termijn. Grote verladers maken zich nu al terecht zorgen over de beschikbaarheid van transport in de komende decennia.

Transport in 2040

Ik was spreker bij een bijeenkomst van een grote verlader met hun 40 belangrijkste Europese logistiek dienstverleners. Er zaten zo’n 50.000 vrachtwagens in de zaal. Dan heb je het over echt grote spelers.

Met elkaar bespraken ze de toekomst van transport in de komende 30 jaar. De verlader maakt zich zorgen over de beschikbaarheid van transportcapaciteit. De komende acht jaar pensioneert bijna een kwart van de chauffeurs, terwijl het goederenvolume elk jaar gestaag met 2 tot 3 procent groeit.

Bovendien stelt de overheid steeds meer eisen aan techniek, veiligheid, duurzaamheid en het gebruik van infrastructuur. De lage marges in deze sector betekenen dat de transportkosten simpelweg niet mogen stijgen. Je voelde het besef van urgentie in de zaal.

Verdeel-en-heers

De inkoop van transport gaat traditiegetrouw op basis van verdeel-en-heers met snoeiharde prijsonderhandelingen. Deze inkoopstrategie past bij diensten met weinig inkooprisico en een grote financiële impact. Maar, de markt voor transport verandert snel. Er komt minder aanbod, terwijl de vraag toeneemt en de eisen complexer worden. Verladers moeten oppassen.

De vanzelfsprekende beschikbaarheid van transport is over een paar jaar niet meer zo vanzelfsprekend. In die inkoopmarkt past een andere inkoopstrategie: het ontwikkelen van strategische partnerships.

Partnership

De partners moeten met elkaar aan de slag om de productiviteit en de flexibiliteit in het transport te verbeteren en greep te krijgen op de totale kosten. Anders komt de tijdige levering van producten aan de klanten in gevaar. In 2020 moeten ze samen 25 procent goederen met 25 procent minder middelen vervoeren.

Het verbeteren van de productiviteit en de flexibiliteit is alleen mogelijk als ze inzetten op het gebruik van alle vervoersmodaliteiten (weg, water en rail) en er samen alles aan doen om hun lege kilometers te voorkomen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag.

De verlader had concrete, goed doordachte plannen op tafel liggen. Samenwerking tussen de 40 ondernemers was een van die plannen. Een strategische partnerships ontwikkelen met hun allemaal zou veel te veel tijd kosten. Dat doe je maar met een handjevol partners. Geroezemoes in de zaal…

Praatjes

De managers in de zaal schrokken zichtbaar van de constatering dat de verlader hun nu als strategische partner ziet. Daar waren ze helemaal nog niet klaar voor. Hun accountmanagers waren getraind in bikkelharde onderhandelingen, niet in samenwerking in teams met klanten.

Hun gladde praatjes moeten plaats maken voor gedegen analyses van het distributienetwerk en de kosten. Hun interne processen waren alles behalve op transparantie en het delen van informatie ingericht. En, samenwerken met jouw aartsrivalen? Ze liepen er niet warm voor.

Ik ben benieuwd welke logistieke dienstverleners nu wel snel over hun eigen trots heen stappen en aan de slag gaan. Of laten ze zich de kaas van het brood eten door hun concurrenten of komt er straks concurrentie uit onverdachte hoek?

Ik zou zelf in 2012, ondanks de slechte vooruitzichten van de banken, alvast stevig inzetten op sociale innovatie.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg hem ook op Twitter.com/Delaatstemeter.

 

Tip de redactie