Bescheidenheid is een succesfactor

Voor ondernemers anno 2011 is bescheidenheid een succesfactor.

Door Arko van Brakel

Al een tijdje ben ik fan (“fan” klinkt veel beter dan “ambassadeur”...) van het Groeiversneller-programma. Groeiversneller is een door het ministerie van EL & I geïnitieerd opleidingsprogramma dat ondernemers helpt in vijf jaar tijd van twee naar twintig miljoen euro omzet te groeien.

Nu heb ik persoonlijk maar weinig met dit soort financiële doelstellingen (geld is immers een middel en nooit een doel op zich), maar ik snap wel dat het ministerie de groeiversneller op deze wijze heeft ingestoken, omdat omzet een prima en logisch criterium is om de economische bijdrage van ondernemingen meetbaar te maken.

Wat mij juist aanspreekt in het programma, is dat ondernemers vooral persoonlijke groei doormaken. Leren hoe ze vanuit de entrepreneursfase, waarin alles nog om de ondernemer draait, succesvol de managementfase in kunnen groeien. Dat is namelijk best moeilijk.

En confronterend. Want jouw snel groeiende team, confronteert je dagelijks met je sterktes, maar meer nog met je zwaktes als ondernemer!

Barrière

Toch is de fase die daarvoor ligt misschien wel nog moeilijker. Juist de groei van één naar tien personeelsleden lukt lang niet iedereen. Want wat moet je eigenlijk allemaal doen om van nul naar twee miljoen omzet te groeien? Wie neem je aan?

De één miljoen omzetgrens is een soort weerstandsniveau waar je niet zomaar eventjes doorheen breekt. Op eigen kracht meer dan één miljoen euro omzet te kunnen maken is een prestatie die naar mijn mening zwaar wordt onderschat. Feitelijk is het een omzetniveau dat qua prestige vergelijkbaar is met het promoveren van de eerste naar de eredivisie.

De gemiddelde tv-kijker is wellicht alleen geïnteresseerd in de top-5 van de eredivisie, maar we moeten nooit vergeten dat je zo verdraaid goed moet kunnen voetballen om überhaupt prof te kunnen worden, dat het van alle miljoenen voetballende jongetjes maar zeer weinigen gegeven is om ooit betaald voetbal te kunnen spelen!

Het is dan ook niet zo gek dat de ondernemers die meedoen aan de groeiversneller-programma's bijzondere mensen zijn. Het zijn ondernemers die de eredivisie al hebben gehaald en nu keihard trainen om Europees voetbal te kunnen spelen.

Inspirerend

Recent ben ik gevraagd om een serie blogs te schrijven over opmerkelijke groeiversneller-ondernemers. Nou had ik daar sowieso best zin in, weinig is immers leuker dan collega-ondernemers beter te leren kennen, maar het is nog inspirerender dan ik had gedacht.

De eerste drie ondernemers die ik heb gesproken hadden zoveel drive en visonair one-liner-niveau dat meteen duidelijk werd waarom ze zo succesvol zijn. Maar reken niet op grootse, macho-achtige verhalen! Integendeel. Succes komt juist voort uit een extreem zelfkritische houding.

De resultaten van succesvolle ondernemers anno 2011 vloeien voort uit een opmerkelijke bescheidenheid en servicegerichte houding, niet alleen richting de klant, maar ook jegens het eigen personeel. Vergis je niet hoor, deze ondernemers zijn geen watjes. Zeker niet. Ze weten precies wat ze doen, hebben haarscherp hun doelen voor ogen.

Bescheidenheid

En zijn niet tevreden tot ze die doelen gerealiseerd hebben. Maar doen dat wel in alle bescheidenheid. Zo vindt Erik Joosten van de Arion-Group (gezondheidsproducten) zijn succesfactor dat hij “domme vragen” durft te stellen.

Erik is namelijk niet op zoek naar innovaties, maar naar irritaties. En die irritaties lost hij op. Dan volgen volgens hem de innovaties namelijk vanzelf! inmiddels verkoopt hij daardoor een steunkousen-hulp in 40 landen.

En verkort hij de tijd die een verpleegkundige aan bed moet doorbrengen om een patiënt te wassen met vijftig procent, omdat hij speciale hygiënische wasdoekjes heeft ontwikkeld... Menig marketeer zou wat van deze succesfactor kunnen leren.

Want wie durft er nog domme vragen te stellen en vervolgens dóór te vragen? Ik ken sowieso maar weinig marketeers die zich niet te goed voelen om met echte te klanten praten.

Loyaliteit

Bescheidenheid is dus een succesfactor. Zo zegt Inez van Oord van het succesvolle studenten-uitzendbureau Linq: “Ik geloof niet in de baas spelen. Want dan krijg je een soort blinde loyaliteit omdat mensen blind doen wat je zegt, in plaats van kritische feedback te geven die je verder helpt”. En Wouter de Vries van Yoursurpise.com is ervan overtuigd dat je jezelf als ondernemer “niet al te serieus moet nemen”.

Maar hij verkoopt, vanuit Zierikzee, ondertussen wel gepersonaliseerde cadeautjes in Duitsland, Frankrijk, Rusland en China! Die kwetsbare opstelling, die servicegerichte grondhouding, richting het eigen personeel èn richting klanten, die maakt verschil.

Mentaliteit

Deze mentaliteit, die er impliciet voor zorgt dat de ondernemers met hun voorbeeldgedrag de toon zetten, cultuurdrager zijn, zorgt ervoor dat hun bedrijven, hun teams, hun mensen allemaal vanuit dezelfde kernwaarden kunnen werken.

Niet omdat het móet, maar omdat ze het wíllen. Succesvolle bedrijven anno 2011, die in de eredivsie ondernemen, hebben als kenmerk dat zowel klanten als personeelsleden er graag bij willen horen. Van Apple tot Linq en van Yoursurprise.com tot Nike.

Het zijn bedrijven met fans. Net als alle andere clubs in de eredivisie.

Arko van Brakel (1968) is inspirator, ondernemer, spreker, trainer, auteur ('Iedereen Ondernemer'), internet- en online-marketingspecialist. Zijn doel is van Nederland het meest ondernemende land te maken, omdat ondernemerschap het antwoord is op bijna alle uitdagingen die ons land heeft. Volg hem ook op Twitter/Arkovb.

Tip de redactie