Crowdfunding als heilige graal voor ondernemers

Crowdfunding, oftewel financiering door een grote groep individuen via het internet, staat stevig in de belangstelling. Is dit model de heilige graal voor (startende) ondernemers die naar kapitaal op zoek zijn, of enkel een nieuwe manier van doneren?

Door Korstiaan Zandvliet

Na de lancering van verschillende Nederlandse crowdfunding-platformen en een waarschuwing van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en de DNB (de Nederlandsche Bank) is de tijd gekomen om de balans op te maken, hebben we hier te maken met een nieuwe manier van investeren of is het doneren in een nieuw jasje?

Het concept van crowdfunding lijkt simpel: bedenk een plan, plaats het online, gebruik je sociale netwerk om het plan onder de aandacht te brengen en het geld stroomt binnen.

Helaas zijn deze taferelen nog verre van de realiteit op de Nederlandse crowdfunding-markt, maar dat er potentie in het concept van crowdfunding zit moge duidelijk zijn.

Donaties

Het Amerikaanse Kickstarter.com bleek in 2010 al goed voor meer dan 50 miljoen dollar aan donaties voor zeer uitlopende projecten. Zo werden er verschillende non-profit-projecten gefinancierd. Maar ook een aantal interessante zakelijke proposities, waaronder een succesvol iPod-horloge.

Dat was een project waarbij een ombouw-kit werd aangeboden om een iPod om te bouwen tot een horloge. Een prachtig product, zeker met de wetenschap dat Apple zelf niet geloofde in een dergelijk ontwerp.

Hiermee bewees de crowd het ongelijk van de succesvolste marketingmachine ter wereld. Binnen 30 dagen waren 1500 mensen goed voor iets minder dan 1 miljoen dollar.

Het spijtige aan het Kickstarter-model is dat je na het doneren van een bedrag afhankelijk bent van de projecteigenaar voor wat je hiervoor terugkrijgt. Bij een bepaalde investering krijg je het product, maar het kan ook zo maar zijn dat je alleen een vriendelijk bedankje krijgt voor jouw (financiële) steun.

Beloning

Om crowdfunding in te zetten als methode om ondernemers adequaat te financieren zal er dus een andere beloning in het verschiet moeten worden gesteld, Het gaat immers om zakelijke voorstellen, dus waarom deze niet zakelijk benaderen? We zouden toch allemaal voor een deeltje eigenaar willen zijn van bedrijven als Facebook, Groupon of Twitter.

Deze zakelijke benadering in de vorm van een directe investering in aandelen bleek lastig te zijn door wetgeving over financiële investeringen, maar deze horde is sinds kort niet meer onoverkoombaar. Het is in Nederland nu mogelijk om kleine bedragen te investeren in veelbelovende start-ups, waarbij je deels eigenaar wordt van een nieuw of bestaand bedrijf.

Microsoft

Stel je eens voor dat je op 13 maart 1986 vijf aandelen Microsoft had gekocht voor 21 dollar per stuk. Dan zou je investering van 105 dollar op dit moment bijna 36.000 dollar waard zijn!

Niet alleen op financieel vlak worden zo de belangen van financiers en ondernemer perfect in lijn gebracht, maar de ondernemer kan zijn crowd ook gebruiken als launching customer, klankbord of denktank voor allerlei vraagstukken.

Belangen

Of crowdfunding nu juist daarom de heilige graal is voor ondernemers moet nog blijken, maar duidelijk is wel dat als de belangen tussen investeerders en ondernemers beter in lijn kunnen worden gebracht er wel degelijk een toekomst is voor crowdfunding als financieringsmethode voor start-ups en bestaande bedrijven.

Op deze manier krijgen we niet alleen te maken met een hele nieuwe (transparantere) manier van ondernemen, maar ook van investeren.

Zoals Andy Warhol al eens zei: ‘in de toekomst zal iedereen wereldberoemd zijn gedurende vijftien minuten.” Bij Symbid zeggen we vaak: "in de toekomst kan iedereen Warren Buffet worden binnen 15 minuten."

Korstiaan Zandvliet is directeur van Symbid, een online platform voor crowdfunding.

Tip de redactie