Ondernemer zonder gezeik

Veel ondernemers doen een aanbieding, maar schroeven daarna met allerlei extra’s de prijs op. Ontevreden klanten is het gevolg. Ga liever voor een all-in prijs. Dat kost geen omzet, u kunt zelfs meer vragen!

Door Richard Engelfriet

Onlangs wilde ik een huisje boeken bij Hogenboom Vakantieparken. Sinds ik vader ben, zijn die huisjes ideaal voor ons jonge gezin. Mijnheer Hogenboom had voor mij natuurlijk een speciale aanbieding. Vier nachtjes in een ruim en kindvriendelijk huisje voor 295 euro. Snel mijn gegevens invullen op de website.

Als verantwoorde vader vinkte ik natuurlijk de optie ‘voorkeur voor niet-rokershuisje’ aan. Die klik kostte me direct 15 euro ‘voorkeurskosten’. Gelukkig wilde mevrouw Hogenboom ook onze bedden alvast opmaken. Dat kost dan wel 20,85.

Klotepark

En wilde ik mijn reservering definitief maken? Dan kwamen er ook nog 22 euro reserveringskosten bij. Mocht ik daar vanaf willen, dan kon ik voor 19,41 een annuleringsverzekering afsluiten.

En nou we toch bezig zijn, bleek het park ook ‘parklasten’ in rekening te brengen à 22,40. En de ‘verplichte eindschoonmaak’ kwam trouwens op 47 euro. En zo kwam mijn huisje van 295 euro ineens op 441,66 euro. Van een enthousiaste klant werd ik terstond een anti-ambassadeur. Klotepark.

Tevreden klant

Zoals dit vakantiepark werkt, werken veel ondernemers. Ze noemen een prijs, maar schroeven daarna met allerlei extra’s de prijs op. Waarom zou u dat eigenlijk doen? Ga liever voor een all-in prijs.

En dat kost helemaal geen omzet: u kunt zelfs meer vragen! Als Hogenboom mij een huisje had aangeboden voor 450 euro, en erbij had vermeld dat dat ‘inclusief eindschoonmaak, bedlinnen, voorkeur en een kleurplaat’ was geweest, had ik terstond geboekt en anderen verteld over deze mooie aanbieding. Daarmee hadden ze én meer omzet én een tevreden klant in huis gehaald.

All-in pakket

Meer ondernemers zouden dat kunnen doen. Bent u advocaat? Stop toch met dat stomme tijdschrijven en biedt all-in pakketten aan. U weet zelf immers donders goed hoeveel tijd u kwijt bent aan bepaalde zaken.

Luchtvaartmaatschappij Ryanair kan zichzelf hiermee ook redden. Ooit begonnen als prijsstunter, maar inmiddels stuntelt het bedrijf de afgrond in en maakt slechte bedrijfsresultaten. De reden? Tickets die beginnen met 1 euro, maar uiteindelijk oplopen (door onder meer 40 euro te rekenen voor een koffer!) tot meer dan 160 euro.

Gratis glimlach

Mijn bakker snapt het wel. Hij rekent voor een brood 2 euro, en dat is inclusief verpakkingskosten, verwerkingskosten, administratiekosten en een gratis glimlach. Hij noemt zichzelf een ‘ondernemer zonder gezeik’.

Daar kunnen luchtvaartmaatschappijen, advocaten en vakantiehuisverhuurders nog een hoop van leren.

Richard Engelfriet is ondernemer en schrijft aan het boek ‘Werken zonder gezeik’, dat bij uitgeverij Haystack gaat verschijnen. Hij deelt zijn kennis ook via Twitter: @REngelfriet.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie