Geldverspilling

Nederlandse werknemers zijn verwende nesten. Ze trekken zich weinig aan van kostenefficiënte inkoopcontracten. "De bureaustoel die ik wil, hebben ze echt niet."

Ik ken een heel grote Nederlandse organisatie die wereldwijd inkoopcontracten afsluit voor veel producten en diensten, van kantoormeubilair tot consultancydiensten. Als medewerkers deze producten en diensten gebruiken en de juiste contractnummers vermelden, scheelt dat veel, heel veel geld.

Niet voor niets vliegen veel zakenreizigers businessclass voor de prijs van economy, dat kan omdat er slim wordt ingekocht door hun werkgevers. Helaas maken niet alle werknemers van deze grote Nederlandse organisatie gebruik van de inkoopregelingen, integendeel.

Directiezetel

"De bureaustoel die ik wil, hebben ze echt niet", klaagde een afdelingsdirecteur. "Ik moet wel buiten het contract bij de concurrent bestellen." Alsof er tussen die meer dan vijftig aangeboden directiezetels geen passende stoel zit.

Een andere manager maakt het nog bonter. "Ik ken die contracten", vertelde hij mij. "Ik moet vaak naar het hoofdkantoor in Nederland vliegen en dat moet economy volgens de richtlijnen. Maar ik wil niet het risico lopen dat ik naast een ondergeschikte kom te zitten."

"Dus vlieg ik met een andere luchtvaartmaatschappij en verberg ik de kosten heel creatief in onze boekhouding." Menig manager zou er geld voor over hebben om eens informeel te kunnen spreken met een collega van dewerkvloer.

Betere informatie

Ik heb de indruk dat veel werknemers de regels rond inkoop aan hun laars lappen. Er is (letterlijk) veel winst te behalen door werknemers beter te informeren over de afspraken rond inkoop.

De sleutel is daarbij volgens mij om de verantwoordelijkheid bij de werknemer te leggen; per slot van rekening zoeken werknemers in hun vrije tijd wel financiële voordelen op als ze spullen of diensten zelf moeten betalen.

Guus Pijpers is directeur, auteur en adviseur. Zijn nieuwste boek Het informatieparadijs verschijnt binnenkort bij Uitgeverij Haystack http://www.haystack.nl.

Geen zin vandaag? Niet tevreden over je omzet? Laat je oppeppen door de auteurs van Uitgeverij Haystack in hun wekelijkse column #goedbezig!

Tip de redactie