Waarom Randstad Monster niet kon laten lopen

Randstad is bepaald geen koploper in online werving en selectie. Maar het aandeel blijft een solide belegging: plus 87,5 procent in de afgelopen vijf jaar.

Bij Randstad kan wederom de vlag uit, na de viering van het 55-jarig bestaan vorig jaar. De klassieke Nederlandse uitzendreus, in zijn branche momenteel de nummer twee van de wereld, heeft de Amerikaanse online rivaal Monsterboard weten te verwerven.

Maar eerst even een vraagje tussendoor: waarom wil Randstad dit bedrijf eigenlijk hebben?

Ooit was Monsterboard een spraakmakende pionier in werving en selectie via het web. Het bedrijf deed zijn naam alle eer aan door wijlen VNU ruw van de troon te stoten, decennia lang de onbetwiste Nederlandse marktleider in vacature-advertenties. VNU probeerde het tij te keren door vijftien jaar geleden zelf een online dienst te beginnen, Newmonday genaamd.

Samen met Randstad. Misschien wil het uitzendconcern uit Diemen wel gewoon wraak nemen met zijn bod op Monster, want Newmonday was geen lang leven beschoren. Waarschijnlijker is dat het notoir zuinige Randstad een koopje niet kon weerstaan.

De gloriedagen van Monster zijn namelijk al voorbij.

Tip de redactie