Jitse Groen is bij beursgang Takeaway man van 380 miljoen

Het was vrijdag een lucratieve ochtend voor oprichter Jitse Groen van Takeaway.com 

Vrijdagochtend maakte Takeaway.com, het moederbedrijf van online maaltijddienst Thuisbezorgd.nl, een succesvolle gang naar de beurs. De introductieprijs voor het aandeel kwam uit op 23 euro.

Gelijk bij opening steeg de koers naar 23.50 en iets later naar 23,64 euro. Hiermee is het bedrijf van oprichter Jitse Groen ongeveer 1 miljard euro waard.

Na de beursgang heeft Takeaway.com 43,2 miljoen aandelen uitstaan. Oprichter Groen houdt zelf een belang van 35,7 procent, dat vrijdagochtend een waarde had van 374 miljoen euro.

Uit de prospectus valt af te leiden dat Groen vanochtend een klein deel van zijn belang, circa 270 duizend aandelen van de hand heeft gedaan. In totaal is Groen daarmee ongeveer 380 miljoen euro waard, meldt Business Insider.

Groeien om te overleven

Het verhaal van Takeaway.com is een klassiek online groeiverhaal. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen leidende posities in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen en wil vooral investeren om hard verder te groeien.

Takeaway.com wil de opbrengst van de beursgang gebruiken om verder te investeren in de markten waar ze sterke posities heeft, nieuwe markten te verkennen en schulden af te lossen die bij de recente overname van Just Eat in de Benelux zijn aangegaan.

De worst die ondernemer Groen beleggers voorhoudt is het model dat Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft gehanteerd: eerste investeren in groei zodat dominante marktposities worden gezekerd, daarna komt de winst.

Tegenover platform Brookz voor bedrijfsovernames formuleerde Groen het afgelopen juni zo: ‘‘Nu al zijn er vier echt grote partijen. Op z’n best zijn het er over drie jaar nog steeds vier. Of wijzelf daartoe behoren? Wij zitten in de aanvalsmodus."

Snelle groeier, maar verliesgevend

Takeaway.com leed in 2015 een verlies van bijna 20 miljoen euro en in de eerste helft van dit jaar was dat 11,5 miljoen euro.

Tegelijk groeit de omzet hard. In de eerste helft van dit jaar zette Takeaway.com ruim 50 miljoen euro om, tegen 35 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Als het bedrijf dit jaar een jaaromzet van 100 miljoen euro haalt, betalen beleggers ongeveer 10 keer de omzet voor het aandeel Takeaway.com

Dat het bedrijf netto verlies maakt heeft vooral te maken met de forse marketingkosten, die in de eerste helft van dit jaar uitkwamen op ruim 35 miljoen euro.

Grootste uitdaging is de Duitse markt waar Takeaway.com een harde strijd voert om het marktleiderschap met concurrent Delivery Hero.

Tip de redactie