Mensen belangrijker dan advertenties voor Facebook

Volgens een analist van Morgan Stanley is het aantal gebruikers en de tijd die wordt doorgebracht op sociale netwerksite Facebook belangrijker dan de groei van advertenties.

Analist Brian Nowak van Morgan Stanley schroefde onlangs zijn koersdoel voor het aandeel Facebook op van honderdvijftig tot honderdzestig dollar en handhaafde het overweight-advies, zo meldt beleggingssite Streetinsider.

Op basis van het aantal gebruikers, de mate van activiteit van de gebruikers, de advertentieprijzen en de "ad load"-trends, ofwel het aantal advertenties op de website, stelt de analist dat Facebook ruimte heeft om de consensus van de omzet en winst in 2017 met respectievelijk zes en tien procent te verslaan.

Advertentiegroei

De advertentiegroei is volgens de analist echter niet de enige belangrijke factor voor Facebook. Het aantal gebruikers en de tijd die wordt doorgebracht op de site zijn volgens hem belangrijker voor de omzetgroei die Facebook haalt uit advertenties.

Facebook kende in tweede kwartaal 1,1 miljard gebruikers die dagelijks actief zijn op de site. Dat was zeventien procent meer dan een jaar eerder. Elke gebruiker spendeerde 51 minuten per dag op de sites van Facebook, Instagram en Messenger. Nowak verwacht dat het aantal gebruikers en de mate van activiteit in 2017 verder zullen toenemen door productinnovatie.

Ook verwacht de analist dat de vraag naar advertenties op Facebook sterk blijft en dat het bedrijf door innovatie nieuwe en duurdere advertentiebronnen kan aanboren.

Tip de redactie