De markt voor sinaasappelsap ligt op zijn gat

Het was dertig jaar geleden de 'place to be' op de beursvloer, maar nu is de markt voor geconcentreerde sinaasappelsap bijna uitgestorven.

De sinaasappelsapmarkt was decennialang een van de spannendste grondstofmarkten op de beursvloer. Met een grote volatiliteit, afhankelijk van de oogst en het weer, viel er veel te winnen, maar ook te verliezen.

"Niets zorgde voor grotere bewegingen dan sinaasappelsap", zegt Roger Corrado, die al sinds begin jaren '80 actief is op de markt, tegen de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. "Er waren mensen die in elkaar zakten op de beursvloer en afgevoerd werden naar de eerste hulp."

Van die opwinding is nu niks meer over, zegt Corrado. Hij noemt de markt nu een "spookstad", waar weinig te halen valt. "Het is als schaak spelen tegen een computer. Je gaat het niet winnen."

Ontwikkeld voor de oorlog

De geconcentreerde sinaasappelsap werd in de jaren '40 in het Amerikaanse Florida bedacht en was eigenlijk vooral bedoeld voor het leger. De variant was, in tegenstelling tot verse sap, gemakkelijk te verschepen en lang houdbaar, waardoor ook militairen jus d'orange konden drinken.

Het geconcentreerde sap werd ook populair onder consumenten, waarna de markt voor het goedje booming raakte. Er kwam zelfs een film, 'Trading Places' met de bekende Amerikaanse komiek Eddie Murphy, die zich afspeelde op deze markt.

Maar de populariteit verdween door de opkomst van vers sap.

Tip de redactie