Analyse: Mooie resultaten Ahold door simpele methode

Het recept van Ahold, dat mooie cijfers kon presenteren, is simpel en effectief: groeien en tegelijkertijd sterk letten op de kosten, schrijft Eline Ronner van finanzen.nl.

De omzet van supermarktconcern Ahold, dat de fusie met het Belgische Delhaize eind juli afrondde, maar de cijfers over het tweede kwartaal nog zelfstandig presenteerde, steeg het afgelopen kwartaal met 3 procent naar 9 miljard euro. De nettowinst steeg met 7 procent nog harder en kwam uit op 209 miljoen euro. Bekijk hier de presentatie van de resultaten voor analisten.

De cijfers werden beloond door beleggers. Rond het middaguur was Ahold de enige stijger op een roodgekleurd Damrak. Het recept voor de resultaten is simpel: groeien en tegelijkertijd sterk letten op de kosten.

Online

Het web is voor Ahold een belangrijke bron van groei. Het supermarktconcern investeert dan ook veel in zijn online activiteiten. Ahold lijfde in 2012 online grootgrutter Bol.com in en investeert stevig in de webwinkel. De omzet zit dan ook flink in de lift.

Al maakte Bol.com vorig jaar geen winst en waarschijnlijk dit jaar ook niet. Bij Ahold geloven ze dat je met je webwinkel eerst keihard moet groeien zodat je de concurrenten uit de markt drukt. Daarna komt de winst vanzelf, is de gedachte.

Ook met ah.nl, de website van supermarkt Albert Heijn, timmert Ahold flink aan de weg en is het online boodschappen doen in ons land in opkomst.

VS

In de VS heeft Ahold overigens al een echte online supermarkt: Peapod. Hier gaat het hard met de groei, al viel het afgelopen kwartaal voor Peapod wat tegen. Aholds topman Dick Boer wijt het aan problemen met distributiecentra die de snel groeiende vraag niet aan zouden kunnen.

Ook loopt Ahold voorop met zijn digitale toepassingen. Denk maar aan de gepersonaliseerde Bonuskaart en de koppeling van de Appie-app met de smartwatch. Kortom: voor Ahold is het web een belangrijke bron van groei. Zowel nu als in de toekomst.

Aan de andere kant sneed Ahold ook flink in de kosten, met name bij de leveranciers aan de supermarkten.

Tip de redactie