'Amazon op koers om eerste bedrijf van 1 biljoen te worden'

De concurrentie van Apple en Alphabet is fors, maar Amazon lijkt met zijn grote potentie op weg om als eerste meer dan 1 biljoen dollar waard te worden.

Apple, Alphabet (het moederbedrijf van Google) of Amazon. Een van die drie bedrijven heeft volgens Andrew Tonner van beleggingssite The Motley Fool de beste papieren om als eerste de grens van 1 biljoen (1000 miljard) dollar aan marktwaarde te slechten. Tonner zet zijn geld op Amazon.

Amazon heeft nu nog de laagste beurswaarde van de drie. De internetgigant is nu ongeveer 365 miljard dollar waard op de beurs, terwijl Apple en Alphabet respectievelijk rond de 580 en 540 miljard zitten.

Waanzinnig groot potentieel

Amazon heeft namelijk een waanzinnig groot potentieel, betoogt Tonner, en kan daarmee de grootste groei van de drie techreuzen neerzetten. Amazon kan groeien op het gebied van online retail en heeft de potentie om online dezelfde status te bereiken als supermarktgigant Walmart offline heeft, zelfs nu Walmart zelf op online gebied de aanval op Amazon lijkt te openen.

Daarnaast zit er volgens Tonner veel potentie in de Amazon Web Services die het bedrijf biedt. Vooral op dat gebied heeft Amazon nog veel gebied te winnen en de combinatie met de online retail zou de marktwaarde van het bedrijf nog jaren kunnen stijgen en volgens Tonner als eerst de grens van 1 biljoen dollar kunnen slechten.

Eerder dan Apple en Alphabet

Voor de concurrenten Apple en Alphabet ziet Tonner minder bewegingsruimte. Apple is een goede kandidaat om meer dan 1 biljoen waard te worden, maar heeft volgens Tonner nog minstens een topproduct zoals de iPhone of de iPad nodig om de laatste stap te zetten.

Voor Alphabet geldt dat de vraag niet is of, maar wanneer ze de heilige grens gaan doorbreken, schrijft Tonner. Als het bedrijf gestaag doorgroeit wordt het biljoen vanzelf gehaald, maar Amazon zal dit volgens Tonner eerder halen.

Lees ook op finanzen.nl: Beleggen in Apple of kinderen krijgen: zo rijk had je kunnen zijn

Tip de redactie