Het nieuwe beleggersspeeltje: kranten

Hedgefondsen lijken een nieuwe melkkoe te hebben gevonden: krantenuitgeverijen. Als die de kosten verlagen, kunnen beleggers snel winst maken.

Activistische beleggers zetten steeds meer in op mediabedrijven in de hoop snel winst te scoren. Door af te dwingen dat de kosten van bijvoorbeeld uitgeverijen omlaag worden gebracht, hopen beleggers de beurswaarde snel op te kunnen drijven om vervolgens winst te nemen.

Zo nam het Amerikaanse hedgefonds Jana Partners een belang in Time Inc, het bedrijf dat het bekende Amerikaanse tijdschrift Time Magazine uitgeeft. Het aandeel steeg meteen met meer dan 5 procent in de maandaghandel.

Het plan van de hedgefondsen is, zo schrijft Jon Marino van CNBC, om de uitgeverijen te pushen richting efficiëntie. Aankondigingen van kostenbesparingen doen het doorgaans goed bij beleggers en zorgen vaak voor een stijgend aandeel.

Veel beleggers de media in?

Jana Partners is lang niet de enige die belegt in media. Warren Buffett heeft bijvoorbeeld belangen in een flink aantal regionale kranten in de Verenigde Staten (en gelooft nog heilig in de toekomst van papier).

En een andere topbelegger, Carl Icahn, nam in 2014 een aandeel in Gannett Publishing, dat kort daarna zijn tv- en printactiviteiten opsplitste. Dat had Icahn ook gesuggereerd, maar Gannett zei de beslissing over de splitsing voor die suggestie al genomen te hebben.

Jon Marino sluit niet uit dat meerdere beleggers de komende maanden geld gaan steken in mediabedrijven. En niet alleen printuitgeverijen zouden interessant zijn. Volgens een bron die Marino aanhaalt zou op tv-netwerken dezelfde beleggingsstrategie toegepast kunnen worden.

Lees ook op finanzen.nl: Warren Buffet kiest voor Apple: ‘Een domme keuze’

Tip de redactie