'De internetzeepbel zit nu achter de schermen'

Krankzinnige waarderingen voor jonge bedrijven en beloftes van nieuwe technologieën die bestaande industrieën drastisch zullen hervormen: de overeenkomsten met de internetzeepbel van 2000 zijn groot.

Enkele van de nieuwe internetbedrijven als taxidienst Uber en boekingssite Airbnb bereiken buitengewone waarderingen. Uber is nu meer dan 60 miljard dollar waard en Airbnb heeft na de aantrekking van nieuw kapitaal een prijskaartje van 30 miljard dollar.

Eenhoorns

Wereldwijd zijn er nu tientallen "unicorns" ofwel eenhoorns zoals de startups met een waarde van meer dan 1 miljard dollar worden genoemd. Samen zijn deze bedrijven honderden miljarden dollars waard.

Onzichtbare bubbel

Volgens Matthew Lynn van The Telegraph is er een groot verschil tussen de huidige situatie en die van 2000. Dit keer is de zeepbel overwegend onzichtbaar. De enorme waarderingen worden bereikt in de private omgeving en niet op de publieke aandelenbeurzen.

Dit betekent volgens Lynn echter niet dat er geen gevaar schuilt in de hoge waarderingen. Wanneer de zeepbel barst zullen de verliezen via schokgolven in het financiële systeem ons allemaal raken.

Uber meer waard dan BMW

De hoge waarderingen voor de relatief jonge en onervaren bedrijven doen volgens Lynn bij investeerders die de internetzeepbel hebben meegemaakt de wenkbrauwen fronsen.

Zo is Uber al vijf keer meer waard dan een bedrijf als BMW, de meest winstgevende fabrikant van luxewagens ter wereld. Ook is Uber drie keer zo groot als General Motors, dat al sinds 1908 bestaat. Airbnb is op zijn beurt meer waard dan beroemde hotelketens als Accor en Intercontinental Hostels.

De waarderingen van dit soort internetbedrijven lopen ver vooruit op de actuele waarde en dat is een klassiek kenmerk van een bubbel.

Tip de redactie