Jonge bedrijven verkopen liever dan dat ze de beurs op gaan

Veelbelovende Amerikaanse bedrijven prefereren steeds vaker een directe overname boven een beursgang, grote beleggers tasten mis.

Met zijn hippe imago en snelle groei gold de Dollar Shave Club in de VS als een van dé kandidaten voor een beursgang dit jaar. Maar oprichter en CEO Michael Dubin, die zelf figureert in de populaire YouTube-filmpjes van zijn bedrijf ("Our Blades Are F***ng Great!"), verkocht zijn online winkel in scheermessen in juli aan Unilever - voor naar schatting een miljard dollar.

Dubin's stap past in een trend. Amerikaanse bedrijven prefereren steeds vaker een directe overname boven een IPO, ofwel beursgang, zo signaleert The Wall Street Journal. Tot dusver dit jaar gingen er 55 bedrijven naar de beurs in de VS. Vorig jaar waren dat er nog 121 en in 2014 zelfs 180, zo blijkt uit cijfers van Dealogic.

Minder gedoe dan bij beursgang

Minder gedoe en meer zekerheid lijken de voornaamste oorzaken van deze ontwikkeling. De voorbereiding van een beursgang kan maanden duren en kost miljoenen aan fees voor bankiers en advocaten. Een directe verkoop gaat sneller en is overzichtelijker. De prijs moet wel goed zijn natuurlijk.

En dat is nu juist vaak het geval in de huidige markt.

Tip de redactie