Wordt Twitter grote winnaar van overname LinkedIn door Microsoft?

Sinds de overname van LinkedIn door Microsoft is het aandeel Twitter met meer dan 30 procent gestegen: sorteren beleggers voor op een overname?

Niet Microsoft zelf, maar Twitter lijkt op de beurs de grote winnaar geworden van de overname van LinkedIn door Microsoft. Sinds de deal op 13 juni bekend werd gemaakt is het aandeel met ruim 30 procent gestegen. Beleggers denken misschien dat Twitter als volgende aan de beurt is op de overnamemarkt.

Maar die redenering gaat niet zonder meer op, schrijft Steven Russolillo van The Wall Street Journal. Twitter en LinkedIn zijn twee compleet verschillende bedrijven benadrukt hij: het businessmodel van Twitter drijft op advertenties op mobiele devices, het advertentiemodel van LinkedIn is diverser.

Problemen opzij geschoven

En het vooruitzicht van een mogelijke overname neemt niet weg dat Twitter met fundamentele problemen kampt, schrijft Russolillo. Het aantal gebruikers van de online berichtenservice groeit steeds minder hard en ook de inkomsten van advertenties vallen tegen.

De omzetgroei is in de laatste zeven kwartalen telkens al minder groot dan in het voorgaande kwartaal en de verwachting is dat die dalende trend zich in het tweede kwartaal van dit jaar heeft voortgezet.

Rusolillo is daarom helemaal niet zo positief over Twitter.

Tip de redactie