Waarom Netflix flink aan beurswaarde kan verliezen

Netflix heeft zijn plek gevonden in de tv- en beleggingswereld, maar moet blijven bewegen om niet weer weg te vallen.

Online-videodienst Netflix heeft in de laatste jaren stevig wortel geschoten en zichzelf gevestigd tussen de traditionele tv-bedrijven. Maar als het bedrijf zich wil handhaven in de gevestigde orde, zal het met nieuwe verhalen moeten komen.

Het aandeel Netflix kent niet meer de stijgende lijn die het vertoonde sinds het in 2007 begon met de streamingdienst. In de afgelopen 12 maanden steeg het aandeel nog 3 procent, maar in 2016 tot nu toe is er een daling van 15 procent te noteren. Het aandeel Netflix sloot vrijdag op ongeveer 97 dollar, terwijl het in de laatste 12 maanden nog een piek bereikte van zo'n 133 dollar.

Daar komt bij dat steeds meer analisten minder positief of zelfs negatief zijn over het aandeel. Hun koersdoelen die eerst ruim boven de 100 dollar lagen zijn nu verlaagd tot zelfs 80 dollar.

Koers afhankelijk van abonnees

Volgens Tiernan Ray van beleggingssite Barron's is het aandeel Netflix nu namelijk nog te afhankelijk van de abonneecijfers van de streamingservice. Ray beschrijft hoe onverwacht grote groei van abonnees, in bijvoorbeeld april en juli 2015, zorgt voor flinke koersstijgingen, terwijl bij tegenvallende cijfers het tegenovergestelde gebeurt.

Omdat de groei van abonnees niet oneindig is, en voor de toekomst wordt voorzien dat de groei steeds kleiner zal worden, heeft Netflix volgens Ray een nieuw verhaal nodig om een positief beleggingssentiment rondom het aandeel te creëren.

Algoritmes

Dat verhaal zit volgens Ray in de algoritmes die Netflix heeft, waarmee het kan zien welke series mensen kijken en bepalen wat mensen daarna mogelijk willen kijken. Daarmee moet Netflix volgens Ray efficiënter om kunnen gaan met een grote kostenpost: het inkopen van series en films.

Netflix betaalt namelijk fors voor de rechten om bepaalde series te mogen streamen, maar is ook nog eens veel geld kwijt aan rechten die het koopt van nog onbekende toekomstige titels, waarvan de kwaliteit en het succes dus ook nog niet duidelijk is.

Volgens Ray is het belangrijk dat Netflix-topman Reed Hastings richting beleggers het verhaal gaat vertellen hoe Netflix met behulp van de genoemde algoritmes goed kan bepalen welke nieuwe series en films het moet kopen om de kijker te behagen. En hoe dus de maximale opbrengst gehaald kan worden uit de vele miljarden die aan rechten betaald worden.

Lees ook op finanzen.nl: Goudpijs op recordhoogte, maar hoelang nog?

Tip de redactie