Na dieselschandaal kansen voor aandeel Volkswagen

Het aandeel Volkswagen kan met 20 procent stijgen nu de onzekerheid over de kosten van de dieselaffaire is afgenomen, schrijft beleggersblad Barron's.

De Duitse autofabrikant Volkswagen bereikte onlangs een akkoord over een voorlopige schikking van 14,7 miljard dollar met de Amerikaanse autoriteiten en consumenten in het dieselschandaal.

Hoewel het om een flink bedrag gaat was de schikking niet erger dan sommige investeerders hadden gevreesd.

Het aandeel Volkswagen, dat na de openbaring van de dieselaffaire een duikvlucht maakte, zou volgens het zakenblad Barron's in het komende jaar met 20 procent of meer kunnen stijgen nu de onzekerheid is afgenomen.

Het aandeel VW sloot woensdag op 119 euro. 

Boetes

Ondanks de schikking is het nog wel onzeker wat de omvang van de boetes van de Amerikaanse autoriteiten en andere buitenlandse regelgevers zullen zijn. VW zette vorig jaar 18 miljard dollar opzij voor het dieselschandaal, maar de eindafrekening zou wel eens hoger kunnen zijn.

Volgens sommige analisten wordt de op één na grootste automaker ter wereld tegen de huidige beurskoers echter gewaardeerd alsof de Volkswagen-divisie geen enkele waarde meer heeft.

Ook zien veel beleggers volgens analist Arndt Ellinghorst van Evercore ISI een ander belangrijk punt over het hoofd. Het schandaal is volgens Ellinghorst zo groot dat Volkswagen gedwongen wordt om efficiënter te opereren.

"Het is moeilijk om een bedrijf te vinden in de auto-industrie dat net zo'n krankzinnige kostenstructuur heeft als Volkswagen", aldus Ellinghorst. De materiaalkosten van Volkswagen bedroegen vorig jaar 78,1 procent van de omzet. Dat is het hoogste percentage in een kwart eeuw.

Ook geeft VW meer uit aan Onderzoek & Ontwikkeling dan de concurrenten Ford en General Motors tezamen. "En het levert niet veel innovatie op", concludeert Ellinghorst.

Nieuwe bestuursvoorzitter

De nieuwe bestuursvoorzitter Matthias Müller haalt volgens Ellinghorst flink de bezem door de organisatie. Alle leden van het bestuur van Volkswagen zijn vervangen en de nieuwe baas van het Volkswagen-merk, Herbert Diess, heeft volgens de analist bij zijn vorige werkgever BMW een reputatie als kostensnijder opgebouwd.

Het dieselschandel heeft volgens Ellinghorst een werkelijke verandering in de houding en cultuur bij VW teweeggebracht.

Aandeel naar 150 euro

Volgens analist Ellinghorst kan Volkswagen meer dan 20 miljard euro per jaar aan kosten besparen, waarvan een derde dit jaar, een derde volgend jaar en een derde in 2018 gerealiseerd kan worden.

Als Volkswagen serieuze kostenmaatregelen neemt en de wereldwijde automarkt niet instort kan het aandeel volgens de analist binnen een jaar naar de 150 euro stijgen.

Lees ook op finanzen.nl: 'Aandelen kunnen 15 procent stijgen in tweede helft 2016'

Tip de redactie