Volkswagen maakt beleggers niet blij met nieuwe strategie

De nieuwe strategie die Volkswagen na het dieselschandaal weer op het rechte pad moet brengen, maakt aandeelhouders niet vrolijk.

De strategische plannen die de Duitse autofabrikant Volkswagen deze week bekendmaakte, bevatten genoeg in het oog springende voorspellingen en beloftes.

Echter, gezien het jammerlijke track record van VW met de doelstellingen in het verleden, moeten beleggers zich vooral richten op het besluit van bestuursvoorzitter Matthias Müller om één onderdelendivisie te creëren.

Müller wil de 26 productiefaciliteiten en 67.000 medewerkers die motoren, versnellingsbakken en andere onderdelen maken voor de automerken (onder meer Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) van VW onderbrengen onder één dak. Volgens de topman zal dit de transparantie verbeteren en de interne concurrentie aanjagen, meldt The Wall Street Journal.

VW verkocht vorig jaar voor 14,6 miljard euro aan onderdelen aan derde partijen, waaronder zijn eigen Chinese samenwerkingsverbanden. Het samenvoegen van deze verschillende onderdelen moet duplicatie voorkomen.

Maar goed nieuws voor beleggers is dat niet. Op finanzen.nl lees je waarom de nieuwe strategie van Volkswagen beleggers koud laat en waar zij zich wel op zullen richten.

Tip de redactie