Dit beleggingsfonds ziet brood in millennials

Een Amerikaans fondshuis hoopt beleggers te interesseren voor een product dat inspeelt op het uitgavenpatroon van twintigers en jonge dertigers.

Millennials, jongeren geboren in de jaren '80 of '90, geven veel geld uit en daar moeten beleggers van kunnen profiteren.

Dat is ten minste de gedachte bij het Amerikaanse fondshuis Global X gedach, dat een nieuw beleggingsproduct heeft gelanceerd.

Met de Global X Millennials Thematic ETF, een zogenoemde indextracker die nauwlettend een onderliggende index volgt, wordt beleggers de mogelijkheid geboden om te profiteren van de toegenomen koopkracht onder twintigers en jonge dertigers, schrijft beleggingssite MarketWatch. .

Het beleggingsproduct richt zich op acht bestedingscategorieën, waaronder voeding, kleding, financiële diensten en educatie.

Global X kiest met name bedrijven uit die zich richten op producten en diensten voor millennials. De indextracker investeert nu in zeventig bedrijven, waaronder Facebook, Starbucks en Alphabet, het moederbedrijf van Google.

Meer dan twee biljoen dollar

De groep millennials, ook wel de Generatie Y genoemd, omvat volgens Global X meer dan negentig miljoen mensen, die samen circa twee biljoen dollar verdienen. In het komende decennium kunnen deze verdiensten verviervoudigen, zo denkt het Amerikaanse fondshuis.

De totale bestedingen onder millennials worden door Amerikaanse marktonderzoekers geschat op zo’n tweehonderd miljard dollar per jaar, aldus Robeco. Nederlandse cijfers zouden er niet zijn. "Sommigen voegen daar nog eens 500 miljard dollar aan toe, omdat generatie Y grote invloed heeft op de aankoopbeslissingen van hun ouders", schrijft Robeco

Global X is overigens niet het enige fondshuis dat wil profiteren van de toegenomen uitgaven van millennials. Ook de Telsey Millennial Consumers ETF maakt binnenkort zijn opwachting, schreef ETF.com eerder al.

Tip de redactie