Lithium floreert bij vraag naar elektrische auto's

Tesla Motors zorgt met zijn elektrische auto niet alleen voor opschudding in de autosector, maar ook in de markt van lichtgewichtmetalen.

De prijs van lithium, dat wordt gebruikt in de accu's van de elektrische auto's, schiet de lucht in. De prijzen van de grondstof, die ook wel het 'witte petroleum' wordt genoemd, stegen in het eerste kwartaal met 47 procent ten opzichte van de gemiddelde prijs in 2015, zo blijkt uit cijfers van dataprovider Benchmark Mineral Intelligence. In 2015, toen de prijzen van de meeste grondstoffen onder druk stonden, werd lithium al 28 procent duurder.

Verdrievoudiging vraag naar lithium

De vraag naar het zachte metaal vertoont volgens The Wall Street Journal geen tekenen van verzwakking. Analisten van Goldman Sachs verwachten dat de vraag naar lithium tegen 2025 kan verdrievoudigen tot 570.000 ton. Naast de accu's van elektrische auto's wordt lithium bijvoorbeeld ook gebruikt in de batterijen van smartphones.

Hoewel Tesla niet de enige afnemer is van lithium krijgt de enorme vraag van het bedrijf naar het 'witte petroleum' wel de meeste aandacht. Het bedrijf van Elon Musk wil in 2018 500.000 elektrische auto's verkopen en verwacht de productie in 2020 op te schroeven tot 1 miljoen auto's.

Musk gaf bij de presentatie van de nieuwe Tesla 3 model in maart al aan dat het bedrijf de gehele wereldproductie van lithium zal opslokken om 500.000 auto's te produceren. Daarnaast wil Tesla met zijn eigen fabriek de grootste producent van lithium accu's worden. Analisten van Goldman Sachs schatten dat een accu van een Tesla Model S meer lithium bevat dan 10.000 smartphones.

Geen eigen beurs

Anders dan voor goud, koper en veel andere grondstoffen heeft lithium geen eigen beurs waarop het wordt verhandeld en de prijzen worden bepaald. Over de prijzen wordt individueel onderhandeld via contracten tussen kopers en verkopers.

Veel van de vraag naar lithium komt uit China, waar de overheid lithium accu's nodig heeft voor elektrische bussen en andere voertuigen. NextEV, een Chinees bedrijf dat volgend jaar zijn eerste elektrische auto wil introduceren, zou kunnen zorgen voor nog meer vraag uit China.

Ook andere metalen leven op

Lithium is niet het enige lichtgewichtsmetaal dat wordt beïnvloed door het zogenoemde Tesla-effect. Ook de vraag naar aluminium, dat wordt gebruikt in elektrische auto's omdat het veel lichter is dan staal, zit in de lift. De vraag naar koper, dat wordt gebruikt als een geleider van elektriciteit, zou kunnen toenemen. Een elektrische auto gebruikt 60 kilogram aan koper per voertuig. Dat is vier keer meer dan een dieselauto.

De vraag naar edelmetalen als platina en palladium zouden volgens analisten daarentegen echter kunnen afnemen. Deze metalen worden vooral gebruikt in de katalysatoren van dieselauto's en worden niet gebruikt in elektrische auto's.

Platina zal in de toekomst mogelijk wel weer in trek raken. Het edelmetaal wordt gebruikt in brandstofcelauto's die gebruik maken van waterstof om elektriciteit op te wekken. De brandstofcelauto's hebben echter nog niet dezelfde interesse gegeneerd als de elektrische auto's van Tesla.

Tip de redactie