Bedrijven met niet-hetero's in de top doen het goed op de beurs

Bedrijven die veel lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen of transseksuelen in hoge functies hebben, presteren beter op de beurs dan ondernemingen die dat niet of minder hebben.

Dit stelt Credit Suisse in een recent rapport, zo valt te lezen op de Amerikaanse zakenwebsite CNBC.

De Zwitserse bank onderzocht een mandje van 270 bedrijven uit Noord-Amerika, Europa en Australië met LHBT's, de verzamelnaam voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transseksuelen, op belangrijke posities en bekeek hoe deze aandelen presteerden op de beurs.

Wat blijkt uit het onderzoek? De bedrijven presteerden sinds 2010 gezamenlijk jaarlijks circa drie procent beter dan de MSCI ACWI index, een graadmeter die het meest overeenkomt met het mandje LHBT-bedrijven van Credit Suisse.

Een ruime meerderheid van de 270 ondernemingen opereert in de IT-sector, de financiële sector en consumentengoederen, aldus de Zwitserse bank.

De Zwitserse zakenbank verwacht dat het mandje van 270 LHBT-bedrijven in de loop der tijd zal groeien, mede gedreven door startups die een beursgang willen maken. "Deze [jonge] ondernemingen hebben mogelijk meer niet-hetero's in dienst", aldus Credit Suisse.

Ook veel vrouwen goed

Ook bedrijven met veel vrouwen die een topfunctie bekleden zijn goed voor de beurskoers. Aandelen van ondernemingen met minstens één vrouwelijk bestuurslid, stegen in de afgelopen tien jaar jaarlijks met 3,4 procentpunt meer dan die van bedrijven met enkel mannen in het bestuur.

Hoe meer vrouwen met een topfunctie, hoe beter, zo constateert Credit Suisse daarnaast. "Bedrijven die meer dan 15 procent vrouwen met een topfunctie hebben, presteerden beter dan ondernemingen waar slechts 10 procent van het bestuur bestaat uit vrouwen."

Tip de redactie