Analisten twijfelen of Tesla massale vraag aankan

De bestellingen voor de nieuwe Model 3 van Tesla stromen binnen. Analisten twijfelen of het bedrijf van Elon Musk de grote vraag aankan.

De Model 3 is de vierde elektrische auto van onderneming uit Palo Alto, gelegen in het Californische Silicon Valley. Donderdagavond presenteerde Tesla-topman Elon Musk zijn eerste model voor de massamarkt.

In 2006 bracht Tesla de Roadster op de markt, gevolgd door de Model S in 2012 en de Model X SUV in 2015. Allemaal auto's met prijskaartjes van meer dan 70 duizend dollar.

De basisvariant van de Model 3 kost 35 duizend dollar, dus omgerekend ongeveer 31 duizend euro. Dat moet elektrisch rijden met een Tesla bereikbaar maken voor een breder publiek.

Lees hier waarom Elon Musk de Model 3 eigenlijk de Model E wilde noemen.

Massaproductie

De introductie van de meer betaalbare Model 3 is de eerste stap van Tesla richting massaproductie van elektrische voertuigen.

Het Amerikaanse bedrijf hoopt jaarlijks 100 duizend stuks van de Model 3 te leveren en te verkopen.

Tesla heeft al meer dan 115 duizend bestellingen binnen voor het nieuwe model, zo onthulde topman Musk donderdag.

Niet slecht voor een model dat mogelijk pas eind volgend jaar geleverd zal worden in de Verenigde Staten. In de loop van 2018 zal de Model 3 naar Europa aankomen.

Voor Tesla hangt veel af van het succes van de Model 3. Het nieuwe model moet het bedrijf na jaren van verliezen uit de rode cijfers helpen.

Om dit te realiseren moet de Model 3 het eerste voertuig van Tesla worden dat met winst zal worden verkocht. Met de Model S en Model X wist Tesla geen winst te boeken. De Model 3 moet het bedrijf ook helpen om de verkoopdoelstelling van in totaal 500 duizend voertuigen in 2020 te realiseren.

Vertragingen

De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal meldt dat Tesla volgens analisten zijn trackrecord wat betreft leveringen dient te verbeteren.

De introductie van de Model X ging gepaard met tal van vertragingen en de productie werd gehinderd door problemen met de stoelen en andere productiefouten. De Model X SUV lag daardoor twee jaar achter op schema.

Tesla heeft de inkomsten van de Model 3 ook hard nodig om te beginnen met de afbetaling van de kosten van de enorme accufabriek in Nevada. Door de bouw van deze fabriek zag Tesla het verlies in 2015 verdrievoudigen tot 900 miljoen dollar, ondanks een omzetstijging van 27 procent.

Volgens analist Dan Galves van Credit Suisse zou een vertraging van de Model 3 leiden tot onderbenutting van de dure accufabriek en een significante "cash burn" tot gevolg hebben.

Concurrentie

Tesla zal met de goedkopere Model 3 ook te kampen krijgen met meer concurrentie, zoals de Leaf van de Japanse automaker Nissan. Daarnaast komt de Amerikaanse autofabrikant General Motors later dit jaar met een volledig elektrische Chevrolet Bolt, die een vergelijkbaar prijskaartje heeft.

De Duitse autobouwers BMW en Audi bevinden zich respectievelijk met de 3-serie en A4 in hetzelfde segment.

Het aandeel Tesla is sinds afgelopen zomer 54 procent gedaald. In de afgelopen zes weken herstelde het aandeel echter weer met meer dan 50 procent.

Tip de redactie