Consument heeft volgens ACM recht op begrijpelijke energierekening

Consumenten hebben recht op een controleerbare en begrijpelijke energierekening. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag. 

De waakhond geeft energiebedrijven tot 1 juli om met betere rekeningen te komen, omdat deze nu te onduidelijk zijn.

Uit de door de ACM gehouden Energiemonitor blijkt dat nu maar twee van de vijf consumenten vinden dat de energierekening te vergelijken is met de informatie uit het aanbod en het contract. Ook vinden ze dat de informatie op de rekening niet eenvoudig wordt weergegeven.

Uit controle van de ACM bleek dat de rekeningen inderdaad te lastig zijn en dat bedrijven daarnaast soms wettelijke regels overtreden. Na een oproep van de toezichthouder hebben de energiebedrijven toegezegd voor de tweede helft van het jaar met aanpassingen te komen.

Duidelijke tarieven en voorwaarden is een speerpunt voor de ACM, omdat mensen die tarieven gebruiken om te beslissen over hun energieaanbieder.

Vorig jaar stapten 1,25 miljoen huishoudens over naar een andere leverancier. De prijs is de belangrijkste reden om van leverancier te wisselen.

Lees meer over:

Makelaars

Makelaars
Achtergrond: De macht van de makelaar op een oververhitte woningmarkt.

Huis kopen

Huis kopen
Hoe je zonder aankoopmakelaar een huis koopt.

Hypotheken

Hypotheken
Moet het weer lastiger worden om een hypotheek te krijgen?
Tip de redactie