. Het laatste nieuws lees je het eerst op NU.nl
|

Vis tijdens zwangerschap maakt kinderen slimmer

Uitgegeven: 16 februari 2007 06:36
Laatst gewijzigd: 16 februari 2007 09:07

WASHINGTON - Kinderen van moeders die tijdens hun zwangerschap veel vis en ander zeevoedsel hebben gegeten, zijn intelligenter. De kinderen zijn ook beter in staat allerlei vaardigheden te ontwikkelen dan kinderen waarvan moeders dit niet hebben gedaan.

Dit blijkt uit een onderzoek verricht door de Amerikaanse Nationale Gezondheidsinstituten (National Institutes of Health). De onderzoekers noemden de resultaten donderdag verrassend.

Kwik

De uitkomst van het onderzoek staat lijnrecht tegenover de nu geldende gedachte dat vis tijdens de zwangerschap slecht is voor het ongeboren kind omdat het kwik in vis schadelijk zou zijn voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Zeevoedsel bevat juist essentiƫle bestanddelen die nodig zijn voor de ontwikkeling van hersenen, aldus onderzoeker Joseph Hibbeln. Het onderzoek volgde 8000 Britse vrouwen die tijdens hun zwangerschap ruim drie ons vis per week aten.

© ANP

Overig nieuws

Gezondheid

ScienceFlash

Als je naar Mozart luistert vóór je geboorte dan word je slimmer. Er komt daarom iets nieuwst: een iPod voor de ongeboren baby.

Bekijk video

Nieuw leven

Ruim 180 meter onder het ijs op Antartica blijkt een garnaalachtig diertje te leven.

Bekijk video

NU Mobiel