Rood vlees verhoogt kans op borstkanker

Laatste update:  15 november 2006 14:09 info

WASHINGTON - Jongere vrouwen (tot 45 jaar) die dagelijks rood vlees consumeren hebben een grotere kans op het krijgen van borstkanker. Dat blijkt volgens The Washington Post van dinsdag uit een onderzoek van de Harvard-universiteit onder meer dan 90.000 Amerikaanse vrouwen.

Foto:  Inertia Stock

Het onderzoek richtte zich op een veel voorkomende vorm van borstkanker, waarbij de tumoren gevoelig zijn voor de hormonen oestrogeen of progesteron.

De onderzoekers benadrukken dat er nog veel nader onderzoek nodig is, maar dat nu al geadviseerd kan worden om de consumptie van rood vlees te beperken. Dit vlees is ook al eerder in verband gebracht met de ontwikkeling van darmkanker.

Bereiding

Wat er nu precies aan de hand is met rood vlees is niet echt duidelijk. Mogelijk komen er bij de bereiding ervan kankerverwekkende stoffen vrij of komen groeihormonen in het rundvlees vrij in het menselijk lichaam.

Het gebruik van groeihormonen bij de runderteelt is in ons land en in de rest van de Europese Unie verboden. In de Verenigde Staten is dat niet het geval.

Conclusies

Deskundigen wijzen erop dat alleen op basis van dit onderzoek geen definitieve conclusies getrokken mogen worden. De uitkomsten onderstrepen wel eerdere onderzoeken die stellen dat een gezonde levensstijl al in de jonge jaren blijvend van grote invloed kan zijn op de gezondheid in latere jaren.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:
 

Eerdere berichten

Eerder

Zonne-energievliegtuig

De Solar Impulse, het eerste vliegtuig ter wereld op zonne-energie, is donderdagochtend van Zwitserland naar Marokko vertrokken.

Bekijk video

Zonsverduistering

In sommige delen van de wereld was gisteren een zonsverduistering te zien. De verduistering was niet totaal. De maan liet nog een ring van de zon over.

Bekijk video