Onderzoekers vinden slimheidsgen

GRONINGEN - Onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) hebben een gen gevonden dat bepaalt hoe groot de hersenen van mensen worden, zo heeft het UMCG woensdag bekendgemaakt.

Het gen zorgt ervoor dat mensen slimmer zijn dan dieren. Het zorgt er bij dieren namelijk voor dat de hersenen sneller stoppen met groeien dan bij de mens.

De onderzoekers baseren hun conclusies op onderzoek op de embryo's van zebravissen. De structuur van het hersenstelsel lijkt op een aantal punten op dat van de mens. Volgens één van de wetenschappers, hoogleraar Celbiologie Maikel Peppelenbosch, gelden de conclusies ook voor het functioneren van de hersenen van de mens. De ontdekking is deze week gepubliceerd in het Journal of Cell Biology.

Parkinson

De ontdekking van het gen kan belangrijk zijn voor de behandeling van patiënten met bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson.

Peppelenbosch wil hier verder onderzoek naar doen. Cellen uit menselijk abortusmateriaal zouden via het gevonden gen tot groei kunnen worden aangespoord. De cellen zouden vervolgens kunnen worden ingespoten bij Parkinsonpatiënten.

Kwaliteit

Volgens Peppelenbosch zouden de patiënten hierna bijvoorbeeld weer kunnen lopen. Hij houdt echter grote slagen om de arm, omdat nog niet vaststaat of de gekweekte cellen van voldoende kwaliteit zijn om te gebruiken als geneesmiddel.