Bidsprinkhanen jagen regelmatig op vogels

Bidsprinkhanen zijn in staat om vogels te vangen en op te eten, zo blijkt uit een nieuwe studie. De insecten bespringen vaak kleine vogels zoals kolibries en kleine karekieten bij vogelvoedplaatsen en in bossen.

Dat melden Zwitserse en Amerikaanse biologen in het wetenschappelijk tijdschrift The Wilson Journal of Ornithology.

Aanvallen van bidsprinkhanen op vogels zijn waargenomen in 13 landen op alle continenten behalve Antarctica.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door honderden eerdere studies naar het eetgedrag van bidsprinkhanen onder de loep te nemen. In de wetenschappelijke literatuur vonden ze uiteindelijk bewijs voor 147 observaties waarbij de sprinkhanen kleine vogels aten.

Bidsprinkhanen kunnen met hun krachtige voorpoten vogels te vangen en verorberen (zie filmpje). Vooral kolibries in de Verenigde Staten zijn vaak slachtoffer van de insecten, maar ook zangvogels vallen regelmatig ten prooi aan de sprinkhanen.

Bedreiging

"Het feit dat het eten van vogels zo wijd verspreid is onder bidsprinkhanen is een spectaculaire ontdekking", verklaart hoofdonderzoeker Martin Nyfeller op de nieuwssite van de Universiteit van Basel. "Onze studie laat voor het eerst zien dat sprinkhanen een bedreiging vormen voor sommige vogelpopulaties."

Vooral boeren moeten zich daar volgens Nyfeller bewust van zijn. "Het is oppassen geblazen bij het inzetten van sprinkhanen tegen andere plaagdieren."